جنگ تجاری میان آمریکا و مکزیک

بر این اساس، مکزیک تعرفه هایی تقریبا به ارزش سه میلیارد دلار بر کالاهای آمریکایی وضع می کند. دولت مکزیک که ماه گذشته برای اولین بار فهرست تعرفه های تلافی جویانه خود را اعلام کرد، اقدامات خود را در پنجم ژوئن برای وضع تعرفه هایی ضد کالاهای آمریکایی آغاز کرد.

بر اساس پیمان نفتا تعدادی از محصولات از جمله گوشت خوک، سیب زمینی و نوشیدنی الکلی وارداتی از آمریکا بدون تعرفه بود که دولت مکزیک در اقدامی تلافی جویانه این تعرفه ها را بر این کالاها وضع کرد.

دولت مکزیک روز پنج شنبه اعلام کرد تعرفه های وضع شده اجرایی هم شده اند. اکثر تعرفه های تلافی جویانه مکزیک، محصولات کشاورزی صادراتی آمریکا به این کشور مانند سیب، خربزه و پنیر های مختلف را هم در بر می گیرد.

مکزیک همچنین تعدادی از محصولات فولادی آمریکا را هدف اقدامات تلافی جویانه خود قرار داده است. اکثر محصولات موجود در این فهرست با تعرفه هایی بین 15 تا 25 درصد روبرو خواهند شد.

اقدامات تلافی جویانه اقتصادی مکزیک ضد آمریکا در ماه مه و پس از آنکه دولت ترامپ تصمیم گرفت درباره معافیت های خود در رابطه با تعرفه های فولاد و آلومینیوم وارداتی آمریکا از برخی متحدانش مانند کانادا و اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد،آغاز شد.

کانادا و اتحادیه اروپا نیز تعرفه های تلافی جویانه ای به ارزش تقریبی 16 میلیارد دلار بر برخی از محصولات وارداتی از آمریکا مانند کره بادام زمینی و وسایل آشپزخانه وضع کرده اند.

مکزیک اعلام کرده است این تعرفه ها تا مادامی که دولت ترامپ تعرفه های خود را در مورد فولاد و آلومینیوم مکزیک حفظ کند، باقی می مانند.

تعرفه های ترامپ بر فولاد وارداتی از مکزیک به تنش رو به رشد تجاری بین آمریکا و مکزیک دامن زده است. این موضوعی است که زمانی که آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور منتخب مکزیک، در ماه های آتی و زمانی که در روز یکم دسامبر قدرت را به دست می گیرد، مجبور به مقابله با آنها خواهد شد.