انتقاد مکرون از محاصره قطر

تلویزیون دولتی قطر عصر جمعه گزارش داد : 'مکرون' در نشست خبری مشترک با 'شیخ تمیم بن حمد آل ثانی' ، با بیان اینکه مردم قطر از تحریم ها رنج می برند گفت که پاریس از تلاش های امیر کویت برای حل تنش در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس حمایت می کند.

مکرون تاکید کرد: تنها راه حل تنش در منطقه گفت و گو است و پاریس در این خصوص به مشورت های خود با طرف های درگیر ادامه خواهد داد.

رییس جمهوری فرانسه با اشاره به قرارداد فروش جنگنده های 'رافال' به قطر و همکاری های مشترک در زمینه مبارزه با تامین مالی تروریسم، گفت: تعمیق همکاری های دو جانبه از اهداف روابط دو کشور است.

این گزارش افزود: امیر قطر هم در این نشست خبری با تاکید بر اینکه کشورش تلاش های زیادی برای ایجاد صلح در منطقه به عمل آورده است، روابط دوحه با پاریس را قوی دانست و گفت که به این وضعیت افتخار می کند.

امیر قطر روزگذشته ( پنجشنبه ) در دومین سفر خود طی یک سال گذشته به فرانسه ابتدا وارد پایگاه نظامی 'مون دومارسون' در جنوب غربی فرانسه شد و با وزیر دفاع این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

شماری از خلبانان قطری در این پایگاه هوایی در حال آموزش های لازم برای استفاده از جنگنده های 'رافال ' هستند.

قطر و فرانسه 7 دسامبر 2017 (16 آذر 96) و در جریان سفر مکرون رییس جمهوری فرانسه به دوحه قراردادهای تجاری و نظامی به ارزش بیش از 14 میلیارد دلار امضاء کرده‌اند.

امضای چنین قراردادهایی زمانی که قطر توسط عربستان سعودی و متحدانش محاصره هوایی، زمینی و دریایی شده، نشان می‌دهد روابط جهانیان با قطر همچنان به روال قبل در جریان است

طبق این توافق‌ها، قطر 12 جنگنده رافال، نزدیک به 500 خودروی زرهی و 50 هواپیمای مسافربری ایرباس A321 از فرانسه می‌خرد.

قطر طبق این توافق همچنین می‌تواند 36 فروند جنگنده رافال دیگر سفارش دهد.

همچنین یک کنسرسیوم فرانسوی متروی دوحه را با قراردادی به ارزش سه و نیم میلیارد دلار خواهد ساخت.

سفر امیر قطر به پاریس سه ماه بعد از سفر 'محمد بن سلمان ' ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی به فرانسه انجام می شود.

روابط قطر با کشورهای عربستان، بحرین، امارات و مصر از یک سال پیش که این چهار کشور، دوحه را به حمایت از تروریسم متهم کردند ، قطع شده است .

مقامات سیاسی قطر به ویژه وزیر امور خارجه این کشور طی یک سال گذشته با سفر به کشورهای متعدد و دیدار با مقامات مختلف سازمان های منطقه ای و بین المللی، نقش موثری در بی اثر شدن تحریم های این کشور داشته اند.