العامری به فکر اقلیم کردستان عراق افتاد

«احمد الاسدی» سخنگوی رسمی این ائتلاف در گفت‌وگو با شبکه «رووداو» اظهار داشت که هدف از این سفر به اربیل، تدوین یک رویکرد و برنامه کار مشترک برای تشکیل دولت آتی است.

وی افزود: این سفر در چارچوب تحرکات نیروهای سیاسی عراق برای ایجاد ائتلاف‌های جدید، صورت می‌گیرد و ما آماده این ائتلاف پس از پایان شمارش دستی آراء و تایید نتایج انتخابات در دادگاه فدرال هستیم تا دولتی که ملت عراق انتظارش را دارند، تشکیل دهیم. ما هنوز در حال گفت‌وگو با کلیه گروه‌های سیاسی برای کار بر اساس فضای ملی حاکم در کشور هستیم و اغلب گروه‌های سیاسی که ما با آنها رایزنی کرده‌ایم، رویکرد الفتح درباره تشکیل فراکسیون اکثریت و تشکیل دولت را درک می‌کنند.

الاسدی تاکید کرد: ائتلاف‌های نهایی، پس از تایید نتایج انتخابات در دادگاه فدرال، اعلام موجودیت خواهند کرد.همه ما می‌خواهیم که بر روی دغدغه‌های عموم ملت عراق توافق کنیم نه اینکه تنها درباره آنچه که اربیل نیاز دارد سخن بگوییم و بصره یا استانهای دیگر کشور را فراموش کنیم و باید گفت‌وگوهای ما بر اساس مشکلات ملت عراق باشد.

وی افزود: نمی‌توانیم هیچ درخواست غیرقانونی را بپذیریم. ما در الفتح با سایر گروه‌های سیاسی درباره توافق بر روی برنامه دولت آتی گفت‌وگو کنیم. پس از آن، نامزدهای نخست‌وزیری را مطرح می‌کنیم اما تاکنون هیچ توافق و گفت‌وگویی درباره نامزد نخست‌وزیری صورت نگرفته است. ما می‌خواهیم که ابتدا بر روی برنامه دولت توافق کنیم.

الاسدی اذعان داشت که ائتلاف الفتح تاکنون هیچ نامزدی برای نخست‌وزیری معرفی نکرده و اگر به مرحله ارائه اسامی نامزد نخست‌وزیری برسد، بیش از یک اسم ارائه می‌کند. همچنین تا به این لحظه درباره نامزدهای روسای قوای سه‌گانه کشور نیز گفت‌وگویی انجام نداده است.

دیروز (جمعه6جولای)، یک هیأت از ائتلاف «الفتح» به ریاست «هادی العامری» عازم منطقه کردستان عراق شد تا با مقامات کُرد درباره تشکیل دولت آتی رایزنی کند.