ممانعت عربستان از از ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن

شبکه تلویزیونی پرس تی با اشاره به اینکه بندر الحدیده تنها مرکز مهم دریافت کمک‌های بشردوستانه و اقلام اولیه مورد مردم یمن است تاکید کرد بندر حدیده در سواحل غربی یمن اقلام اولیه زندگی را برای ۲۲ میلیون یمنی فراهم می‌کند و آن‌ها را از مرگ نجات می‌دهد. بر اساس اعلام سازمان ملل این تعداد، ۸۰ درصد از جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند. اکثریت این افراد در خطر قرار گرفتن در قحطی قرار دارند، زیرا یمن به برای تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم به شدت به واردات وابسته است و ۹۰ درصد از مواد غذایی این کشور از طریق واردات تامین می‌شود. بندر حدیده ۷۰ درصد از کل واردات به یمن را دریافت می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: در سال ۲۰۱۵ عربستان یک محاصره هوایی و دریایی علیه یمن اعمال کرد و از آن زمان ریاض محموله‌های مواد غذایی ارسال شده به یمن را ابتدا به طرز افراطی مورد بازرسی قرار می‌دهد و سپس اجازه عبور آن‌ها را می‌دهد. گزارشی که عفو بین الملل تهیه کرده است نشان می‌دهد که برای تحویل کمک‌های انساندوستانه مورد نیاز مردم یمن به ویژه در الحدیده چه مشکلات و دشواری‌هایی وجود دارد. در پی اعمال تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه یمن، همه شناور‌هایی که به یمن نزدیک می‌شوند به وسیله ناظران سازمان ملل تحت بازرسی قرار می‌گیرند و پس از دریافت مجوز به یک منطقه بازرسی تحت کنترل عربستان و نیرو‌های تحت امر آن هدایت می‌شوند.

این همان منطقه ایست که عفو بین الملل می‌گوید کشتی‌ها در آن با تاخیر‌های طولانی و بیش از حد روبرو می‌شوند. در ماه مارس ۲۰۱۸، نیرو‌های سعودی هریک از این کشتی‌ها را به طور متوسط ۱۵ روز در منطقه بازرسی نگاه می‌داشتند. عفو بین الملل در گزارش خود تاکید کرد این دوره انتظار در برخی موارد به ۵۰ روز نیز می‌رسید. این درحالیست که بازرسی‌ها سازمان ملل در کمتر از یک روز انجام می‌شد. بر اساس قوانین سازمان ملل تنها در شرایطی می‌توان بازرسی مجدد انجام داد که دلیل منطقی برای مشکوک شدن به اینکه کشتی‌ها در حال نقض تحریم تسلیحاتی هستند، وجود داشته باشد.

اگر چنین دلیلی وجود داشته باشد، عربستان باید گزارش حادثه را به یکی از کمیته‌های شورای امنیت سازمان ملل ارسال کند. اما این کمیته سازمان ملل بار‌ها از نیرو‌های تحت امر عربستان بابت اینکه هیچ گزارشی در این خصوص به آن ارسال نکرده است، انتقاد کرده است. عفو بین الملل اعلام کرده است تنها یگ گزارش حادثه تخلف آمیز در ژوئن سال ۲۰۱۵ ارسال شده است. سازمان ملل از نیرو‌های تحت امر عربستان خواسته است به شرایطی فراهم کنند که کشتی‌ها در زمانی منطقی مورد بازرسی قرار گیرند. سازمان ملل همچنین نگرانی خود را از آزار و اذیت انسانی که بر اثر محدودیت‌های اعمال شده عربستان به مردم یمن وارد می‌شود اعلام کرده است.

عفو بین الملل گفته است ریاض این درخواست‌ها را نادیده گرفته است و به سوء استفاده از برنامه بازرسی‌ها ادامه می‌دهد. عربستان بار‌ها همه بنادر یمن را به طور همزمان بسته است که این باعث تنش‌های جدی با سازمان ملل شده است. در یکی از این موارد ینس لارکه سخنگوی دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل گفت: "اگر این مجرا‌ها که راه‌هایی حیاتی هستند باز نمانند، نتایج فاجعه باری برای مردم یمن که هم اکنون نیز در شرایط بسیار بدی قرار دارند، به همراه خواهند داشت. "

از آغاز حمله نیرو‌های تحت امر عربستان به حدیده، بسیاری از نهاد‌های بشردوست همه عملیات امدادرسانی خود به این منطقه را متوقف کرده اند. آنچه روشن است اینکه مردم یمن از گرسنگی می‌میرند. نهاد‌های امدادرسان خواستار راه حلی برای بحران هستند و هر چه زودتر چنین راه حلی به دست آید کمک‌ها نیز زودتر به مردم یمن خواهد رسید.