اتهام دوباره انگلیس به روسیه

انگلیس روز دوشنبه، همان‌طور که انتظار می‌رفت، روسیه را مسئول حمله به شهروند این کشور که به دلیل مسمومیت با عامل اعصاب «نوویچوک» فوت کرد، معرفی کرد.

«گاوین ویلیامسون»، وزیر دفاع انگلیس روز دوشنبه روسیه را به حمله در خاک انگلیس با گاز اعصاب و قتل «دان استراجس» متهم کرد. «استراجس» ۴۴ ساله روز یکشنبه در بیمارستانی در انگلیس فوت کرد.

وزیر دفاع انگلیس این اتهامات را در جلسه‌ای در پارلمان این کشور در پاسخ به سئوالی درباره تهدیدهای موجود علیه جان شهروندان انگلیس مطرح کرد.

وی گفت: «واقعیت، به کلام ساده این است که روسیه اقدام به انجام حمله‌ای در خاک انگلیس کرده که مرگ یک شهروند انگلیسی را به همراه داشته است.»

«ویلیامسون» در ادامه گفت: «این اقدامی است که دنیا باید برای محکوم کردن آن یک‌صدا و متحد شود.»

سفارت روسیه در لندن نیز روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ماجرای مسمومیت یک زوج انگلیسی در شهر ایمزبری که منجر به فوت خانم "داون استرجس" 44 ساله شده است، اقدامی تحریک آمیز علیه فدراسیون روسیه می باشد.

این بیانیه با اشاره به جنجال چند ماه پیش در قضیه مسمومیت جاسوس سابق روس "سرگئی اسکریپال" و دخترش در انگلیس، افزود: «بدون هیچ گونه دسترسی به پرونده های بازرسی و به دو شهروند خودمان (خانواده اسکریپال)، ما ماجراهای پیش آمده در سلیزبری و ایمزبری را نوعی عمل تحریک آمیز غیرمسئولانه ضدروسی توسط لندن به حساب خواهیم آورد.»

«دان استراجس»، یکی از دو شهروند انگلیسی بود که چند روز قبل به دلیل مسمومیت با عامل اعصاب «نوویچوک» به بیمارستان منتقل شده بود. بامداد دوشنبه رسانه‌ها گزارش دادند او در بیمارستان فوت کرده است.

این زوج انگلیسی روز شنبه در خانه‌ای در شهرک «آمسبوری»، واقع در شهر «ویلستر»، با علائم مسمومیت با گاز اعصاب پیدا شده بودند. این منطقه در نزدیکی شهر «سالزبری» قرار دارد که دولت انگلیس قبلاً روسیه را به حمله با همین عامل اعصاب به یک جاسوس دوجانبه روس‌تبار و دخترش متهم کرده بود.

مسمومیت «سرگئی اسکریپال»، جاسوس دوجانبه روس‌تبار و دخترش باگاز اعصاب «نوویچوک»، چند ماه پیش باعث تنش‌های بی‌ساقه در روابط انگلیس و روسیه شده و هر دو طرف شماری از دیپلمات‌های طرف مقابل را اخراج کردند.

«سرگئی اسکریپال» پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال ۲۰۱۰ با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت.

در حادثه «اسکریپال»، روسیه اتهامات انگلیس درباره هر گونه نقش‌آفرینی در حادثه را رد کرده و پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای برای تحقیق درباره این حادثه داد. انگلیس این پیشنهادات را رد کرد.