مانع اصلی در تشکیل دولت لبنان از زبان سعدالحریری

«سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان که در سوم خردادماه امسال (1397) با 111 رأی مأمور به تشکیل کابینه شده و رایزنی‌های او در این باره هنوز بی‌فایده بوده است، چهارشنبه (دیروز) به دیدار «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور رفت.

بر اساس گزارش «النشره»، الحریری بعد از این دیدار اعلام کرد: همه باید بدانند که تشکیل دولت، اولویت است و ما باید اختلافات را کنار بگذاریم، موضوعی که در روند تشکیل دولت مانع ایجاد کرده اختلاف بر سر سهمیه‌ها (-ی وزارتی) است.

وی افزود: با نبیه بری برای کار با یکدیگر (در این راستا) توافق کردیم و من طی سه روز آینده دیدارهایی برای تسریع در تشکیل دولت خواهم داشت.

رئیس پارلمان لبنان هم پس از دیدار مذکور گفت: سعد الحریری به من گفت که دور جدیدی از تماس‌ها و دیدارها را برای تشکیل دولت جدید آغاز خواهد کرد و تمرکز او بر (دیدار با) عونی‌ها (جریان ملی آزاد به ریاست میشل عون)، «القوات اللبنانیه» (به ریاست سمیر جعجع) و حزب «التقدمی الاشتراکی» (به ریاست ولید جنبلاط) خواهد بود.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که تلاش‌های سعد الحریری برای از بین بردن اختلافات میان جریان ملی آزاد و القوات‌اللبنانیه، با افشای برخی از توافق «معراب» توسط القوات نقش بر آب شد.

هفته جاری اختلافات میان این دو جریان مسیحی به اوج خود رسید و پس از اتهامات رسانه‌ای دو طرفه، القوات اللبنانیه بخشی از توافق محرمانه معراب را افشا کرد؛ توافقی که حدود دو سال پیش میان دو طرف امضا شده بود و در پی آن به خلأ ریاست‌جمهور دو و سال نیمه در لبنان پایان داده شد.

اختلاف کنونی دو حزب بزرگ مسیحی نامبرده بر سر تعداد پست‌های وزارتی در دولت جدید لبنان است؛ در یک بند از توافق معراب درباره پست‌های وزارتی ویژه مسیحیان دو دولت لبنان صحبت شده است.

روزنامه «الجمهوریه» در گزارشی به نحوه توزیع احتمالی وزارتخانه‌ها پرداخت و نوشت؛ وزارتخانه‌های ورزش و جوانان به نبیه بری و وزارتخانه‌های بهداشت، صنعت و نیز وزارت امور پارلمان در دولت به حزب‌الله تعلق خواهد گرفت.

در ادامه این گزارش آمده است، وزارت کشور و ارتباطات از جمله سهمیه‌های جریان المستقبل خواهد بود و از جمله وزارتخانه‌هایی که جریان ملی آزاد در دست خواهد داشت، وزارت خارجه، دفاع، دادگستری، اقتصاد و محیط زیست خواهد بود.