«می»زیر تیغ

"بوریس جانسون" وزیر امورخارجه انگلیس روز دوشنبه در اعتراض به طرح "ترزامِی" برای ادامه ارتباط بریتانیا با اتحادیه‌اروپا پس از برگزیت، استعفا کرد. یک شنبه‌ شب نیز "دیوید دیویس" وزیر امور برگزیت در اعتراض به این طرح از سمت خود کناره‌گیری کرده بود.

"استیو بیکر"معاون وزیر امور برگزیت نیز در اعتراض به این طرح می استعفا کرده است. این استعفاهای اعتراضی درحالی صورت گرفت که ترزامی روز جمعه مدعی شده بود موافقت کلی اعضای کابینه‌‌اش را درخصوص برنامه اجرایی برگزیت جلب کرده است. طرح «ترزامی» درباره شالوده روابط آینده بریتانیا با اتحادیه اروپا در دوران پسا برگزیت، مورد انتقاد برخی حامیان برگزیت سخت در دولت بریتانیا قرار گرفته است.

آن ها خواهان قطع تمامی پیوندهای بریتانیا با اتحادیه اروپا و بازتعریف روابط با آن هستند. وزیران مستعفی، ترزامی را که خواهان "خروج نرم" از اتحادیه اروپاست، به کوتاه آمدن در برابر فشارهای این اتحادیه متهم کرده‌اند. جانسون وزیر خارجه مستعفی بریتانیا گفت که طرح خروج کشورش از اتحادیه اروپا در حال نقش بر آب شدن بوده و چنان چه اوضاع به همین منوال پیش رود، بریتانیا به مستعمره این اتحادیه تبدیل خواهد شد.

اکنون ترزامی با وضع بسیار دشواری مواجه شده است. از یک سو مخالفان در داخل حزب محافظه کار از اقدامات و شیوه مدیریت وی به ویژه در زمینه برگزیت بسیار ناراضی هستند و از سوی دیگر، مخالفان در عرصه سیاسی بریتانیا به ویژه حزب کارگر فرصت را مغتنم شمرده و در صدد تشدید فشارها علیه ترزامی و در نهایت استعفای وی هستند. از دیدگاه مخالفان، دولت محافظه کار نتوانسته است نظر واحدی درباره برگزیت در کابینه ایجاد کند و استعفای دو وزیر از جمله وزیر برگزیت که مذاکره کننده اصلی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود، نشانه نبود طرح و برنامه مشخص و مورد قبول همگان، حتی در درون کابینه ترزامی است.

"جرمی کوربین" رهبر حزب کارگر با انتقاد شدید از ترزامی گفت: دو سال از همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا می‌گذرد که اغلب مردم بریتانیا، خروج از اتحادیه اروپا را خواستار شدند اما در این مدت، به جای روشن شدن توافق‌ها با اتحادیه‌اروپا، کشور فقط شاهد دعوا و اختلاف در کابینه دولت بوده است. بریتانیا در دو سال گذشته با مسائلی مانند بی‌ثباتی در اقتصاد و تجارت، وضعیت نامعلوم مرز بین ایرلندشمالی و جمهوری ایرلند و آینده مبهم شغل‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها مواجه بوده است. این مسائل ناشی از نبود چشم‌انداز روشن درباره فرایند برگزیت، حل نشدن مسائل کنونی بین بریتانیا و اتحادیه‌اروپا و از همه مهم تر ادامه بلاتکلیفی شرکت‌ها وموسسات اروپایی و بریتانیایی درباره آینده فعالیت آن ها در این کشور و نیز در ارتباط با اتحادیه اروپاست. در عین حال؛ استعفاهای متوالی نشان دهنده وجود شکاف عمیق در کابینه ترزا می است. به نظر می‌رسد استعفاهای دیگر در کابینه می در راه است. شماری از نمایندگان حزب محافظه‌کار نیز از کودتای سیاسی علیه ترزامی، با ارائه طرح عدم کفایت وی خبر می‌دهند که در صورت تصویب آن، ترزامی ناچار به کناره‌گیری خواهد شد. اگر این سناریو رخ دهد، نه فقط آینده سیاسی بریتانیا بلکه برگزیت و اجرای آن نیز با آینده مبهمی مواجه خواهد شد.