امارات چگونه ارتش خود را با «مزدوران» تقویت می‌کند؟

سایت انگلیسی «میدل ایست آی» در گزارشی نوشت که شهر‌های مدرن امارات و اقتصاد آن بر پایه کار کارگران و تجربه خارجی‌ها و دلار‌های نفتی ساخته شده و این وضعیت در مورد ارتش امارات نیز صدق می‌کند؛ امری که زیاده‌خواهی‌های این کشور و توسعه‌طلبی آن را نشان می‌دهد.

وبسایت شبکه الجزیره به نقل از سایت میدل ایست آی نوشت که امارات در سایه جنگ در یمن و زیاده‌خواهی برای سیطره بر زمین، هوا و دریای منطقه خاورمیانه، برای آموزش ارتش خود، به طور گسترده بر عناصر بیگانه اتکا کرده است.

طبق این گزارش، ابوظبی از فرماندهان نظامی خارجی همانند «استفان توماجان» ژنرال بازنشسته آمریکایی و مزدوران و مربیان بیگانه در ارتش خود استخدام می‌کند تا به این ترتیب ارتش خود را تقویت نماید.

«دیوید روبرت» استادیار دانشکده لندن و کارشناس امور خلیج فارس در این باره می‌گوید که همه ارتش‌های کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس بیشتر از نیرو‌های بیگانه در ارتش خود استفاده می‌کنند، اما امارات در این قضیه از همه این کشور‌ها پیشرو‌تر است.

بیگانگان در لباس اماراتی‌ها

بنابر این گزارش، علاوه بر حضور توماجان در ارتش امارات، «مایک هندمارش» استرالیایی الاصل نیز فرماندهی نیرو‌های گارد ریاستی امارات را بر عهده دارد که مهم‌ترین یگان ویژه نظامی در جهان عرب است و در یمن فعالیت دارد.

این گزارش می‌افزاید که نقش توماجان و هندمارش روشن نیست، اما گفته می‌شود که هندمارش گارد ریاستی نیرو‌های مستقر در یمن را فرماندهی می‌کند که به احتمال زیاد به طور مستقیم تحت امر «محمد بن زاید»، ولی عهد ابوظبی قرار دارد.

الجزیره همچنین به نقل از «میدل ایست آی» اشاره می‌کند که هشت افسر خارجی دیگر در لباس نظامی امارات و از درجه‌داران آن هستند که البته به نظر می‌رسد نقش آن‌ها تنها در آموزش نیرو‌ها محدود می‌شود.

طبق این گزارش، فعالیت شرکت‌های امنیتی تا حد زیادی از طریق عقد قرارداد با نیرو‌های اماراتی به خصوص در زمینه حفاظت و خدمات لجستیکی تقویت می‌شود.

اتکای امارات به بیگانگان چیز تازه‌ای نیست و در سال ۲۰۱۰ امارات شرکت بلاک واتر را که توسط اریک برنس تأسیس شده است، برای تشکیل ارتش مزدوران در امارات بکار گرفت تا با هر گونه قیام احتمالی کارگران یا حامیان دموکراسی مقابله کنند.

«جیمز ماتیس» وزیر دفاع دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز پیش از تصدی این منصب، از نیروی پیاده‌نظام دریایی برای فعالیت به عنوان مستشار نظامی در امارات در سال ۲۰۱۵ کسب اجازه کرده بود.

این گزارش به نقل از «سین ماکویت» مزدور سابق که اکنون به نگارش درباره بازنشسته‌گان ویژه نظامی مشغول است، می‌افزاید که توانایی ورود به جنگ با منابع مالی خارجی خبر از ورود به جنگ‌های زیادی در آینده می‌دهد و این خطرناک است.

در خصوص توسعه‌طلبی‌های نظامی امارات نیز در این گزارش به ورود امارات به جنگ یمن، افزایش طول مدت سربازی به مدت ۱۶ماه، تأسیس پایگاه در اریتره واقع در شرق آفریقا و برنامه‌ریزی برای ایجاد پایگاه در جمهوری خودخوانده سومالی‌لند، اشاره شده است.

امارات دومین عضو بزرگ ائتلاف عربی علیه یمن به رهبری عربستان سعودی است که بیشترین تعداد نظامیان و تجهیزات نظامی را در این ائتلاف دارد و طی چند سال گذشته از جنگ علیه یمن شماری از نظامیان اماراتی در این جنگ کشته و زخمی شده‌اند.