آمریکا از چین شاکی شد

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) یک فروند کشتی چینی را متهم کرد که هم‌اکنون در حال جاسوسی از یک رزمایش نظامی به رهبری آمریکا در سواحل هاوایی است.

بنابر گزارش شبکه خبری سی‌.ان‌.ان، کاپیتان «چارلز براون» یکی از سخنگویان نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: « یک فروند کشتی چینی، ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی را تحت نظر قرار داده است.ما انتظار داریم که این کشتی خارج از مرزهای دریایی آمریکا بماند و به شیوه‌ای عمل نکند که مانع از رزمایش شود.»

چین در ماه می از این رزمایش موسوم به RIMPAC کنار گذاشته شد. پنتاگون، چین را به تداوم اقدام نظامی در دریای چین جنوبی متهم کرده بود. انتقال کشتی‌های ضد موشک، ساختار موشکی زمین به هوا و گیرنده‌های الکترونیکی از جمله موارد اتهامی هستند.

یکی از مقامات نظامی آمریکایی در این مورد به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که کشتی جاسوسی روز یازدهم جولای (20 تیرماه) به آب‌های هاوایی رسید و وارد آب‌های آمریکا نشده است.

«پابلو نیمان» فرمانده شیلیایی هم به ورود این کشتی به آب‌های منطقه اعتراض کرده است و اعلام کرد که وجود کشتی که در رزمایش حضور ندارد می‌تواند در روند اجرای رزمایش اخلال ایجاد کند و افزود: «امیدوارم که همه دریانوردان حرفه‌ای عمل کنند تا بتوانیم بر روی کارمان تمرکز داشته باشیم و فضایی ایجاد کنیم که زمینه همکاری که هدف این رزمایش است، محقق شود.»

یکی از مقامات نظامی گفت که در موردی مشابه یک فروند کشتی روسی هم در سال 2016 زمانی که رزمایش یاد شده در حال برگزاری بود، در این منطقه حضور داشت.

چین هم در سال 2014 و 2016 یک کشتی را به منطقه اعزام کرده بود.

در این رزمایش 26 کشور با 47 کشتی و 5 زیر دریایی و بیش از 200 هواپیما و 25 هزار نفر حضور دارند.