تلاش آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی ناتو در «کریمه»

روزنامه «پراودا» در تحلیلی نوشته است: "تاتیانا مونتیان" کارشناس مسائل سیاسی اوکراینی اعلام کرده است که آمریکا با کمک «انقلاب میدان» در کی‌یف، در واقع درصدد به تسخیر درآوردن اوکراین و استقرار پایگاه نظامی ناتو در شبه جزیره کریمه بود.

وی در این باره توضیح داد: «اکنون دیگر این مسئله برای کسی پنهان نیست که آمریکا به خاطر این خود را به اوکراین نزدیک کرد تا امکان آن را بیابد که پایگاه نظامی ناتو در شبه جزیره کریمه ایجاد کند. ولی الحاق این منطقه به خاک روسیه یک شکست جهانی برای آمریکا محسوب شده و اوکراین به هرج و مرج واقعی کشیده شد.»

این کارشناس اوکراینی معتقد است، «اکنون مشخص نیست که وضعیت اوکراین چه میشود به گفته بسیاری نشست این هفته پوتین وترامپ می‌تواند وضعیت را مشخص کندو این ملاقات ممکن است به «تسلیم اوکراین» به روسیه منجر شود. برای اینکه در حال حاضر منافع واشنگتن روی منطقه آسیا و اقیانوس آرام متمرکز شده است.»

پیش از این نیز یک مقام بلند پایه اطلاعاتی در اوکراین اعتراف کرده بود که اگر منطقه کریمه به روسیه نمی‌پیوست، این شبه جزیره شاهد ظهور پایگاه‌های نظامی ناتو می‌شد.

نقشه منحصربه‌فرد روسیه برای تثبیت اوضاع در شبه جزیره کریمه

"میخائیل الکساندروف" کارشناس ارشد مرکز تحقیقات نظامی-سیاسی روسیه گفته است: «بدون تردید چنین خطری وجود داشت. به عقیده من، دقیقا به همین دلیل مسکو دست به چنین اقدامی جسورانه‌ای زده و منطقه کریمه را جزء خاک روسیه اعلام کرد. مسلما این تهدید وجود داشت که این منطقه حساس جغرافیایی تحت کنترل آمریکایی‌ها قرار بگیرد. کاملا واضح بود که در اینصورت ناوگان دریایی روسیه از این منطقه بیرون رانده می‌شد.»

این کارشناس یادآور شد، در حال حاضر روسیه می‌تواند بخش اعظم منطقه دریای سیاه را تحت کنترل خود داشته باشد، ولی زمانی که شبه جزیره کریمه جزو خاک اوکراین بود، روسیه پایگاه نظامی محدودی در منطقه داشت و نمی‌توانست به طور کامل بر منطقه کنترل داشته باشد.

در سال ۲۰۱۵ فرماندهی ناوگان دریایی اوکراین اعلام کرده بود که امیدوار است بندر اودسا بندر ناتو شود و کشتی‌های ائتلاف ضدروسی در آنجا آمدوشد کنند. البته بر اساس نقشه‌های غرب شبه جزیره کریمه میبایست چنین نقشی را ایفا میکرد.

سرهنگ ذخیره "الکساندر ژیلین" رئیس مرکز مطالعات مشکلات کاربردی اجتماعی نیز گفته است، انتظار می‌رفت که در اواخر سال ۲۰۱۴ پایگاه مرکزی ناتو در منطقه همان‌طور که خود آمریکایی‌ها می‌گویند، «ایستگاه شناور هوابرد در نزدیکترین نقطه به حصار مرزی روسیه» در شبه جزیره کریمه ایجاد شود. برای این منظور پیش از این بطور مخفیفانه اقداماتی نیز به منظور مرمت و بازسازی برخی ساختار‌های نظامی در این منطقه برای استقرار نیرو‌های نظامی، ایجاد ستادها، انبار‌ها و ... آغاز شده بود.

این کارشناس تاکید کرد، به همین دلیل عملیات کرملین برای تامین ثبات در این شبه جزیره، از تصمیم‌گیری درباره برگزاری همه‌پرسی تا انجام بی عیب و نقص آن و سپس پیوستن این منطقه به خاک روسیه، نقشه‌ای منحصر به فرد و بی‌سابقه بشمار می‌رود.