بیانیه آمریکا به مناسبت سالگرد «کودتای نافرجام ترکیه»

«هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر تداوم حمایت این کشور از ترکیه، کودتای نافرجام دو سال قبل در این کشور را محکوم و با قربانیان آن ابراز همدردی کرد.

بامداد ۲۶ تیرماه ۱۳۹۵ مصادف با ۱۵ جولای جولای ۲۰۱۶ بود که یک خبر در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت: «کوتای نظامی در ترکیه».

این کودتا با مستقر شدن یگانی از ارتش ترکیه در مدخل پل «بسفر» در استانبول و مسدود شدن مسیر حرکت خودروها آغاز شد.سپس اخباری از تیراندازی در آنکارا و پرواز جنگنده‌ها با ارتفاع کم منتشر شد.

کودتاچیان توانستند برای ساعاتی محدود کنترل تلویزیون دولتی TRT و فرودگاه آتاتورک استانبول را به دست بگیرند اما تنها ساعاتی بعد مقامات ترکیه از شکست کودتا خبر دادند. در جریان کودتا، حدود ۱۶۰ تن کشته و یکهزار و ۴۴۰ نفر زخمی و ۲۸۳۹ نفر بازداشت شدند.

حالا، وزارت خارجه آمریکا بیانیه‌ای به مناسبت دو ساله شدن این کودتا صادر کرد. این بیانیه را که «هیثر نوئرت» منتشر کرده، به شرح ذیل است:

«دو سال قبل، در یک کودتای شنیع و نافرجام ۱۵ جولای، حدود ۲۵۰ شهروند ترکیه جانشان را از دست دادند و هزاران نفر هم زخمی شدند.

ما عمیقترین همدردی خودمان را به دوستان و کسانی که عزیزانشان زخمی و کشته شدند، ابراز می‌کنیم. کودتای نافرجام حمله به دموکراسی بود و نشانگر این نکته حساس بود که حفظ دموکراسی به استقامت و پشتکار و حفاظت از آزادی‌های اساسی نیاز دارد.

ما بار دیگر قاطعانه حمایت پایدار و ثابت قدمان را از ترکیه متحدمان در ناتو و نهادهای دموکراتیک آن اعلام می‌کنیم».

انتشار این بیانیه در حالی صورت گرفته که دولت ترکیه، «فتح‌الله گولن» واعظِ ترکیه‌ای ساکن آمریکا و مخالف «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور را عامل اصلی کودتا می‌داند و بارها از آمریکا خواسته‌ که او را برای محاکمه به ترکیه تحویل دهد.

آمریکا تاکنون به درخواست‌های ترکیه برای استرداد گولن جواب مثبت نداده‌ است و این موضوع به مساله‌ای جنجالی و تنش‌زا بین واشنگتن و آنکارا تبدیل شده است.