جلسه استماع کنگره آمریکا درباره حاکمیت صهیونیست‌ها بر جولان

کنگره آمریکا جلسه استماعی را برگزار خواهد کرد با محور اصلی به رسمیت شناختن آنچه حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان خوانده شده است.

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی کنگره آمریکا، «افقی جدید در روابط آمریکا-اسرائیل: از سفارت آمریکا در اورشلیم (قدس) تا به رسمیت شناختن احتمالی حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان»، عنوان جلسه استماعی است که قرار است امروز در کمیته فرعی امنیت ملی در مجلس نمایندگان کنگره آمریکا برگزار شود. این جلسه ساعت ۱۰:۰۰ صبح به وقت محلی در واشنگتن آغاز خواهد شد.

اهداف اصلی برگزاری این نشست در وبسایت کنگره آمریکا اینگونه توصیف شده است: «بحث درباره به رسمیت شناخته شدن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان در آمریکا در جهت پیشبرد منافع امنیت ملی آمریکایی».

«مایکل دوران» عضو ارشد موسسه «هادسون»، «دور گلد» رئیس مرکز «امور عمومی جروزالم»، «یوجین کانتوروویچ» استاد دانشکده حقوق دانشگاه «نورث‌وسترن» و «دنیل کورتزر» استاد مطالعات سیاست خاورمیانه دانشکده امور عمومی و بین‌الملل «وودرو ویلسون» در دانشگاه «پرینستون» آمریکا میهمانان اصلی جلسه استماع امروز کمیته فرعی امنیت ملی کنگره آمریکا هستند.

رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ با کشور‌های عرب منطقه، بخش اعظم بلندی‌های جولان سوریه را به تصرف خود درآورد و در سال ۱۹۸۱ گفت که این بلندی‌ها را به فلسطین اشغالی ضمیمه کرده است.

تل‌آویو همچنین همزمان با پیشروی ارتش سوریه در مبارزات ضدتروریستی در جنوب این کشور، ضمن استقرار یگان‌های زرهی خود در بلندی‌های اشغالی سوریه، نیرو‌های خود را به حالت آماده باش درآورده است. (جزئیات بیشتر)

این منطقه در جنوب غرب سوریه با مساحتی حدود ۱۸۰۰ کیلومتر مربع واقع است و بخش اعظم استان قنیطره سوریه را تشکیل می‌دهد. مرتفع‌ترین نقطه این منطقه ۲۸۰۰ متر ارتفاع دارد. این منطقه به دلایلی همچون برخورداری از منابع غنی آب شیرین، فاصله اندک تا دمشق (۷۰ کیلومتر)، واقع شدن در محل تلاقی سوریه، سرزمین‌های اشغالی فلسطین و اردن و مشرف بودن به مناطق اطراف اهمیت بالایی دارد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ماه فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی از آمریکا خواسته بود تا حاکیمت این رژیم بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسند. علاوه بر این، یکی از مقامات ارشد اسرائیل اخیرا تأکید کرده بود تا زمانی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا قدرت را در کاخ سفید برعهده دارد، باید سعی شود تا واشنگتن به نحوی مجاب شود و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر این بلندی‌ها را نیز رسما اعلام کند.

دونالد ترامپ در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی تصمیم خود برای به رسمیت شناختن «بیت‌المقدس» به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اعلام کرد و در ماه می‌نیز رسما سفارت خود را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد. رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۰ قانونی را تصویب کرده بود که بر اساس آن بیت‌المقدس را بعنوان پایتخت «واحد و کامل» اسرائیل معرفی کرد. از سوی دیگر فلسطینی‌ها نیز بیت‌المقدس شرقی را به عنوان پایتخت دولت آینده خود معرفی کرده‌اند.

پس از اقدام آمریکا در انتقال سفارت خود از تل‌آویو به قدس، «ایسرائیل کاتص» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی گفت: تل‌آویو در حال فشار آوردن به واشنگتن است تا حاکمیت این رژیم بر بلندی‌های جولان اشغالی را نیز به رسمیت بشناسد؛ به نظر می‌رسد که پس از انتقال سفارت آمریکا در اراضی اشغالی، امید مقامات صهیونیست درباره این احتمال که ترامپ خوش‌خدمتی دیگری نیز برای رژیم صهیونیستی درباره بلندی‌های جولان به عنوان یک منطقه استراتژیک، به نمایش بگذارد، بسیار بالا رفته است.

به تازگی یک طرح ۶ بخشی که از سوی گروهی قانونگذار آمریکایی با سرپرستی «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس مطرح شده، خواهان توافق بین واشنگتن و تل آویو در زمینه بلندی‌های جولان است.