آمار کشته‌های اعتراضات اخیر عراق

سیف بدر، سخنگوی وزارت بهداشت عراق در نشستی خبری گفت که در جریان تظاهرات چند روز گذشته در استان‌های جنوبی این کشور، هشت تن کشته و ۵۶ تن دیگر زخمی شدند که حال هفت نفر از مجروحان وخیم است.

وی افزود، جراحت بیش از ۹۰ درصد از مجروحان جزئی است.

در مقابل، یحیی رسول، سخنگوی عملیات مشترک عراق نیز اعلام کرد که طی درگیری معترضان با نیروهای امنیتی ۲۶۲ تن از نیروهای امنیتی مجروح شدند که حال شش تن از این افراد وخیم است و ۳۰ نیروی دیگر همچنان در بیمارستان بستری هستند.

وی افزود: نیروهای امنیتی عاقلانه با تظاهر کنندگان مقابله می‌کنند و تظاهر کنندگان نباید پشت سر کسانی که سعی در برخورد با نیروهای امنیتی دارند، حرکت کنند.

وی درباره وضعیت استان‌های عراق نیز گفت: ثبات در دو استان نجف و بابل برقرار شده و دیگر تظاهراتی مشاهده نشده و در دو استان کربلا و میسان نیز امور به شکل معمول خود بازگشته است.

وی ادامه داد: در استان ذی‌قار چهار تظاهرات برگزار شد که بدون درگیری با نیروهای امنیتی پایان یافت، در بغداد نیز در دو منطقه "البلدیات" و "الشعله" شاهد تجمعی از تظاهر کنندگان بودیم که با برخورد عاقلانه نیروهای امنیتی پایان یافت.

سخنگوی عملیات مشترک عراق تصریح کرد: ما در استان "المثنی" شاهد هیچگونه تظاهراتی نبودیم، اما مردم در بصره، یکی در نزدیکی میدان "قرنه" و دیگری در نزدیکی ایستگاه پمپ بنزین "السیبه" اعتصاب کردند که یکی از این اعتصاب‌ها برطرف شد.

سرلشکر فیصل العبادی، فرمانده پلیس دیالی نیز اظهار داشت: اخبار به دست آمده حاکی از وجود "درخواست‌های مشکوک" خارجی برای تظاهرات بدون مجوز است.