برکناری وزیر خارجه سودان جنوبی

«سلواکر میاردیت» رئیس‌جمهور سودان جنوبی «دینق ألور» وزیر خارجه و همکاری بین‌المللی این کشور را برکنار و «نیال دینق نیال» مذاکره‌کننده ارشد سودان جنوبی در مذاکرات صلح با شورشیان را به جای وی منصوب کرد.

ألور در فوریه ۲۰۱۷ در اعتراض به حاشیه رانده شدن توسط رئیس‌جمهور و روند کُند اجرای توافق آشتی امضا شده بین دولت و معارض در سال ۲۰۱۵، جوبا را به مقصد آدیس‌آبابا ترک کرد و «مارتین ایلیا لومورو» به عنوان سرپرست وزارت خارجه تا زمان بازگشت وزیر تعیین شده بود.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ألور به موجب توافق آشتی فوق‌‌الذکر به عنوان نماینده گروه بازداشت‌شدگان سیاسی در سمت وزیر خارجه منصوب شده بود.

سلواکر و مشار فردا توافقنامه تقسیم قدرت را امضا می‌کنند

وزارت خارجه سودان اعلام کرد که دولت سودان جنوبی و شورشیان این کشور فردا پنجشنبه توافقنامه تقسیم قدرت را امضا می‌کنند.

در بیانیه وزارت خارجه سودان آمده است که دور جدید مذاکرات بین دولت سودان جنوبی و شورشیان این کشور در خارطوم ادامه دارد و دو طرف به توافقی درباره تقسیم قدرت دست یافته‌اند.

طبق این گزارش توافقنامه اولیه بین دو طرف فردا پنج‌شنبه امضا می‌شود و توافق نهایی نیز هفته آینده امضا خواهد شد.

سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ پس از همه‌پرسی مردمی از سودان جدا شد و پس از آن درگیری‌های داخلی در این کشور از سال ۲۰۱۳ آغاز شد.

درگیری در این کشور تا کنون به آوارگی حدود ۱۲ میلیون نفر منجر شده و به اقتصاد کشور نیز زیان‌هایی وارد کرده است در حالیکه توافقات صلح قبلی نیز شکست خورد.

«سلواکر میاردیت» رئیس‌جمهور سودان جنوبی و «ریک مشار» رهبر شورشیان اخیرا در نشستی در کمپالا پایتخت اوگاندا درباره تقسیم قدرت توافق کردند که این امر می‌تواند به جنگ داخلی این کشور پس از گذشت پنج سال پایان دهد.(جزئیات بیشتر)

نشست سلواکر و ریک مشار تحت نظارت «یوری موسوینی» رئیس‌جمهور اوگاندا و «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان برگزار شد.

توافق سلواکر و مشار درباره تقسیم قدرت در حالی است که مذاکرات نمایندگان دو طرف در خارطوم همچنان ادامه دارد.