حمله با گاز اعصاب به جاسوس سابق روس‌تبار

 پلیس انگلیس افراد مظنون به دست داشتن در حمله با گاز اعصاب به جاسوس سابق روس‌تبار درخاک انگلیس را شناسایی کرده‌ است.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، افسران پلیس انگلیس بر این باورند که چندین فرد روسی در اقدام به قتل جاسوس سابق دوجانبه روس‌تبار و دختر در سالزبری مشارکت داشته‌اند.

منبعی به نقل از بازرسان به روزنامه «پرس آسوشیِیشِن» گفته‌ است، از طریق دوربین‌های مداربسته و تصاویر ثبت شده از افرادی که حوالی همان زمان حمله به انگلیس وارد شدند، توانسته‌اند افراد مظنون را شناسایی کنند و مطمئن هستند این افراد تابعیت روسی دارند.

«سرگئی اسکریپال» جاسوس سابق روس‌تبار که سال‌ها پیش پناهنده انگلیس شده بود،‌ ماه مارس سال جاری به همراه دخترش در مقابل یک مرکز خرید در شهر سالزبری ناگهان بیهوش شدند و بعد از انتقال به بیمارستان و انجام آزمایش‌های متعدد اعلام شد این دو نفر  با گاز اعصاب روسی به نام نوویچوک مورد حمله قرار گرفته‌اند. 

انگلیس فورا انگشت اتهام را به سوی روسیه نشانه برد و تنش در روابط سیاسی دو کشور ایجاد که در ادامه آن چندین دیپلمات روسیه به دلیل این اتفاق از انگلیس اخراج شدند. 

اخیرا نیز یک زن و مرد انگلیسی به دلیل استنشاق گاز مشابه در نزدیکی سالزبری مسموم شده بودند که یکی از این دو جان خود را از دست داد. گمانه‌زنی پلیس حاکی از آن است که این دو نفر عطری را که آغشته به گاز نوویچوک بود، اشتباها استفاده کرده‌ بودند. 

روسیه بارها اتهام دست داشتن در این حادثه را رد کرده و به لندن پیشنهاد داده بود کمیته تحقیق مشترکی برای بررسی این مسئله تشکیل شود اما انگلیس این درخواست را رد کرد و حاضر نشد نمونه ماده شیمیایی را که مدعی شده بود در این حوادث مورد استفاده قرار گرفته، در اختیار روسیه قرار  دهد.