لغو مجوز امنیتی مقامات ارشد دولت اوباما از سوی ترامپ

«سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در صدد است که مجوز امنیتی افرادی همچون «جان برنان»، رئیس سابق سازمان سیا و همچنین تعداد دیگری از مقامات امنیتی دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق این کشور را لغو کند.

سارا سندرز در این خصوص گفت: زمانی که شما بالاترین سطح مجوز امنیتی را در اختیار دارید، زمانی که شما عمیق ترین و مقدس ترین اسرار کشور را حفظ می کنید و بعد علیه رئیس جمهور آمریکا اتهاماتی را مطرح می کنید، ما باید نگران این مسئله باشیم و باید این مسئله را بررسی کنیم.

سخنگوی کاخ سفید «جان برنان»، «جیمز کلپر»، اداره کننده سابق اطلاعات ملی، «جیمز کومی»، رئیس سابق اف بی آی و دیگر مقامات ارشد دولت قبل را به «سیاسی سازی» و «کسب درآمد» از طریق مجوز امنیتی شان متهم کرد.

وی در ادامه گفت: آنها سیاسی شده اند و در برخی موارد از خدمات عمومی و مجوز امنیتی خود سوء استفاده می کنند. آنها اتهاماتی بی اساس درباره ارتباط با روسیه مطرح می کنند و یا علیه رئیس جمهور تحت تأثیر روسیه قرار می گیرند که این اقدام بسیار نامناسب است.

سندرز این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که «رند پال»، سناتور جمهوری خواه آمریکایی در حساب توییتر خود پیشنهاد کرد که مجوز امنیتی جان برنان باید لغو شود. رند پال در حساب توییتر خود نوشت: «آیا جان برنان با مجوز امنیتی اش پول به جیب می زند؟ آیا جان برنان از طریق فروش اسرار خود به رسانه ها و حمله به دونالد ترامپ میلیونها دلار کاسبی می کند؟»

سندرز همچنین اعلام کرد که ترامپ در صدد لغو مجوز امنیتی «سوزان رایس»، مشاور امنیت ملی باراک اوباما و «اندرو مک کیب»، قائم مقام سابق رئیس پلیس فدرال آمریکاست.

سندرز هیچ اطلاعاتی درباره اینکه چه زمانی قرار است مجوز امنیتی این افراد لغو شود ارائه نکرد.

جان برنان و دیگر مقامات سابق دولت آمریکا که ترامپ قرار است مجوز امنیتی شان را لغو کند، از جمله منتقدان سرسخت ترامپ به دلیل موضع او در قبال دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 محسوب می شوند. رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته هم در کنفرانس خبری مشترک با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستاوردهای آژانسهای اطلاعاتی آمریکا را درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا زیر سؤال برد.

جان برنان پیش از این هم اعلام کرده بود که اظهارات ترامپ در نشست هلسینکی چیزی کمتر از خیانت نیست.