تاکید عضو حزب‌الله بر دوری از وابستگی به عربستان و خارجی ها

«شیخ نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب الله ضمن رد طرح آمریکا برای صلح رژیم صهیونیستی با فلسطین، از احزاب کشورش خواست که برای ساخت لبنان منتظر خارجی‌ها نمانند.

قاووق با اشاره به طرح دولت آمریکا برای فلسطین موسوم به «معامله قرن»، اعلام کرد، «مقاومت امروز در بهترین موقعیت جهادی خود در سطح منطقه برای ساقط کردن معامله قرن قرار دارد.

این عضو حزب الله گفت، این طرح، به دلیل ائتلاف میان آمریکا، عرب‌ها و رژیم صهیونیستی علیه ائتلاف مقاومت، [صرفا] شامل امتیازدهی از حق فلسطین است.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

بر اساس گزارش شبکه «المنار»، شیخ قاووق به مسائل داخلی لبنان از جمله ضرورت تشکیل سریع دولت جدید اشاره کرد و گفت: ما در برابر فرصتی حقیقی برای تشکیل دولت وحدت ملی هستیم و حل این بحران جز با دوری از مداخلات خارجی ممکن نبود، مسأله‌ای که اولین دلیل به تأخیر افتادن دولت است.

سعد الحریری در سوم خردادماه امسال (1397) مأمور به تشکیل کابینه شد اما این امر مهم تا کنون عملی نشده است.

این عضو حزب‌الله تصریح کرد، «کسی که دلسوز منافع کشور است، گوشش را به خارج نمی‌دهد، بویژه کسی که دلسوز اقتصاد لبنان است نمی‌تواند اسیر وتوی عربستان باشد؛ طرف‌های قدرتمندی در دولت وجود دارند که ملزم به دیکته‌ها و وتوی سعودی هستند. هر کسی می‌خواهد در پرونده آوارگان سوری کمک کند نمی‌تواند حقیقت و ضرورت ارتباط رسمی میان لبنان وسوریه را انکار کند».

سال گذشته (2017) برخی رسانه‌ها گزارش دادند «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان از طریق «سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور پیامی به «میشل عون» رئیس‌جمهور و «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان فرستاده و اعلام کرده اگر لبنان آواره‌های سوری را اخراج کند ریاض نیز لبنانی‌های مقیم این کشور را که گفته می‌شود تعداد آنها به یک میلیون نفر می‌رسد، اخراج خواهد کرد.

اصرار برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای عدم انتقال آوارگان سوری به این دلیل است که می‌خواهند از این موضوع به عنوان اهرم فشاری بر دولت سوریه استفاده کنند.