آغاز خلع سلاح هسته ای کره شمالی/ عکس

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند کره شمالی در حال تخریب یکی از سکوهای پرتاب موشک در پایگاه هوایی «سوهائی» است.

به نوشته اندیشکده «۳۸ شمال»، تصاویر ماهواره‌ای جدید از پایگاه پرتاب ماهواره سوهائی (اصلی‌ترین پایگاه پرتاب موشک کره شمالی از سال ۲۰۱۲) نشان می‌دهند که پیونگ یانگ تخریب تجهیزات موشکی کلیدی خود را آغاز کرده است.

این اندیشکده با بیان اینکه این تجهیزات نقش مهمی در توسعه فناوری‌های برنامه موشک‌های بین‌ قاره‌ای کره شمالی داشتند، این اقدام پیونگ یانگ از تلاش این کشور برای اعتمادسازی و حرکت به سمت اجرای توافقات صورت‌گرفته میان سران آمریکا و کره شمالی در نشست دوازدهم ژوئن (۲۲ خرداد) سنگاپور حکایت دارد.

اندیکشده «۳۸ شمال» افزود،‌ سکوی پرتاب موشک این سایت در حال تخریب است. عکس‌های روز بیستم جولای نشان می‌دهد فرآیند انتقال تا میانه سکوی پرتاب انجام شده و عکس‌های دو روز بعد نشان می‌دهد جرثقیل و وسایل نقلیه در این سایت حضور دارند و همچنین یک گوشه از سایت کاملا تخریب شده است.

https://www.afkarnews.com/

 

بعد از دیدار تاریخی سران دو کره در روز ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت)، مقرر شد رهبرکره شمالی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در سنگاپور برای اولین بار دیدار کنند. دیدار سران آمریکا و کره شمالی در روز دوازدهم ژوئن انجام شد و کیم و ترامپ بعد از این دیدار توافقی را به امضا رساندند که بر اساس آن کره شمالی خلع سلاح اتمی شبه جزیره را به ازای تضمین امنیتی از سوی آمریکا پذیرفت.

ترامپ در کنفرانس خبری بعد از دیدار با رهبر کره شمالی گفت که دوست دارد نظامیان آمریکایی شبه جزیره را ترک کرده و به آمریکا بازگردند. چندی بعد کره جنوبی خبر داد که رزمایش سالیانه مشترک میان آمریکا و کره جنوبی در شبه جزیره کره متوقف می‌شود.

طی سال‌های اخیر تنش‌های زیادی میان کره شمالی از یک سو، و آمریکا و متحدش کره جنوبی از سوی دیگر به وجود آمده بود. پیونگ یانگ در واکنش به آنچه اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن و سئول می‌خواند، بارها آزمایش‌های اتمی و موشکی انجام داده بود و آمریکا نیز ضمن ادامه رزمایش‌های نظامی در نزدیکی آب‌های شبه جزیره، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه پیونگ یانگ وضع کرده بود.

در روز دوازدهم ژوئن طرفین پذیرفتند به این اقدامات پایان دهند اما مقامات آمریکا بارها گفته‌اند تا زمانی که خلع سلاح اتمی آمریکا کامل انجام نگیرد، تحریم‌ها برچیده نخواهند شد.