روش جدید افغانستان برای مقابله با طالبان و داعش

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در حالی از کلید خوردن طرح ایجاد ارتش 36 هزار نفری منطقه‌ای خبر داده است که نمایندگان سنا و پارلمان افغانستان پیش از این بارها تصریح کردند که دولت آمریکا بجای تشکیل این نیروی محلی باید هزینه آن را صرف تجهیز و تقویت ارتش افغانستان کند.

این در حالی است که نیروهای محلی پلیس پیش از این بارها به خودسری، قانون شکنی و نقض حقوق بشر از سوی سازمان‌های حقوق بشری متهم شده و حتی دیدبان حقوق بشر نیز از دولت افغانستان خواسته است تا با طرح آمریکا برای تشکیل نیروهای محلی بیشتر در افغانستان مخالفت کند.

از سوی دیگر نیز کارشناسان بر این باورند که تشکیل نیروهای محلی بیشتر حاکمیت دولت مرکزی در ولایت‌ها را تضعیف کرده و زمینه درگیری‌های داخلی در این کشور را افزایش خواهد داد.

در این طرح قرار است نیروهای محلی از اقوام تاجیک، پشتون، هزاره و ازبک مسلح شوند که این خود خطر درگیری‌های قومی و زبانی را بین مردم این کشور را به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر، نیروهای خارجی و دولت افغانستان متهم به ایجاد نفاق قومی و زبانی در افغانستان هستند که ایجاد نیروهای محلی با عنوان جدید نیز می‌تواند در همین راستا صورت بگیرد.

با این وجود ژنرال «محمد رادمنش» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان درباره این طرح به «صدای آمریکا» گفت که دولت کابل در نظر دارد تا با جذب نیروهای بازنشسته پلیس و ارتش این کشور، نیروی جدیدی را برای تامین امنیت مناطق بازپس گرفته شده از داعش و طالبان ایجاد کند.

وی اظهارداشت: این نیروها در مناطقی مستقر خواهند شد که برای دولت از اهمیت استراتژیک برخوردار باشد و برخی نیز در مناطقی حضور می‌یابند که از وجود مخالفان مسلح دولت پاکسازی شده و نیازمند تامین امنیت هستند.

رادمنش افزود: فرماندهی این نیروها توسط وزارت دفاع افغانستان است و روند استخدام آن‌ها نیز در ولایت‌های «لغمان» در شرق «کاپیسا» در شمال شرق، «قندهار» در جنوب و «هرات» در غرب افغانستان آغاز شده است.

به گفته مقامات افغان، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان دستور ایجاد این نیروی جدید 36 هزار نفری را صادر کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان درباره نگرانی‌های امنیتی نسبت به احتمال سوء استفاده از این نیروها گفت: این نیروها از قوانین نظامی پیروی خواهند کرد و هیچ بی‌نظمی در صفوف این نیروها نیز تحمل نخواهد شد.

«عطاالله خوگیانی» سخنگوی والی «ننگرهار» نیز اظهار کرد که نیروهای جدید، امنیت مناطق پاکسازی شده از وجود داعش و طالبان را تامین خواهد کرد.

وی افزود که این نیروها در شهرستان‌های «پیچراگام» و «ده بالا» ننگرهار مستقر خواهند شد.