چرا اسرائیل کلاه سفید ها را از سوریه فراری داد؟

پایگاه اینترنتی الثبات در مطلبی با عنوان «پشت پرده فراری دادن کلاه سفیدها، هدفی با ارزش که در چنگ سرویس اطلاعات سوریه بود» به قلم ماجده الحاج نوشت در بحبوحه عملیات نظامی ارتش سوریه در جنوب این کشور، رژیم صهیونیستی در عملیاتی مخفیانه با استفاده از تاریکی شب در سوریه صد‌ها تن از مزدوران خود و افسران اطلاعاتی کشور‌های عربی خلیج فارس و عناصر وابسته به ناتو را که تحت عنوان «گروه کلاه سفیدها» فعالیت می‌کردند از این کشور خارج کرد.

این پایگاه اینترنتی افزود تل آویو در پی این عملیات مخفیانه یک فروند جنگنده سوخوی سوریه که ماموریت داشت مخفیگاه‌های داعش در دره یرموک را بمباران کند، به بهانه ورودش به آسمان جولان اشغالی سرنگون کرد. این در حالی است که براساس گزارش‌های رسانه‌های روسی سوریه با نظارت مستقیم شخص بشار اسد در حال آماده شدن برای دادن پاسخی «غیرمنتظره» به اقدام اسرائیل در سرنگون کردن این هواپیمای سوخو است و پس از آن قرار است اقداماتی به شدت غافلگیر کننده در ادلب صورت گیرد.  

در بحبوحه پیشروی ارتش سوریه در درعا و القنیطره و تلاش برای درهم پیچیدن طومار پیچیده‌ترین جبهه‌ها از جمله از بین بردن رویای اسرائیل در ایجاد کمربند امنیتی مورد نظر این رژیم، تل آویو به سرعت برای نجات افسران سرویس‌های امنیتی خود و سرویس‌های امنیتی پیمان ناتو که تحت پوشش گروه کلاه سفید‌ها فعالیت می‌کردند دست به کار شد و در پوشش عملیاتی مخفیانه که خود آن را بی سابقه توصیف کرده است آن‌ها را از سوریه خارج کرد.

پایگاه اینترنتی الثبات تصریح کرد اسرائیل قصد داشت با این عملیات مخفیانه ضربه اطلاعاتی بی سابقه‌ای به کسانی بزند که این مسئله به آن‌ها مربوط است، اما نکته‌ای که سرویس امنیتی و رسانه‌های این رژیم آن را پنهان می‌کنند در زمان اجرای این عملیات نهفته است که بلافاصله پس از عملیات اطلاعاتی گسترده سوریه در پشت خطوط جبهه النصره در ادلب و به طور مشخص در شهرک اطمه در شمال این استان رخ داد که آن طور که یک افسر اطلاعاتی سابق سرویس جاسوسی انگلیس که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با پایگاه اینترنتی فرانسوی «انتلیجنس آنلاین» گفته است این اقدام اطلاعاتی ارتش سوریه موجب هلاکت گروهی از افسران اطلاعاتی دشمن از جمله تعدادی از افسران اطلاعاتی اسرائیل شده است.

انفجار یک کارگاه حاوی بشکه‌های ماده کلر و مواد شیمیایی دیگر در این شهرک، تنها دو روز پیش از عملیات مخفیانه اسرائیل و همزمان با لحظه ورود تعدادی از افسران اطلاعاتی دشمن به این کارگاه برای دیدار با مزدوران شان در جبهه النصره رخ داد و با وجود تلاش ستاد هماهنگی جبهه النصره برای محرمانه نگهداشتن این عملیات و تاکید آن‌ها بر این که بالا بودن گرمای هوا موجب وقوع انفجار در این کارگاه و کشته شدن تعدادی از تکنیسین‌های متخصص در زمینه مواد رنگی شده است، همگی نشان دهنده این حقیقت است که به گفته افسر اطلاعاتی انگلیسی یاد شده، در عملیات اطلاعاتی بی سابقه ای، همه هفت افسر اطلاعاتی حاضر در کارگاه از جمله افسران اسرائیلی و ۳ تن از رهبران گروهک تروریستی جبهه النصره به هلاکت رسیدند.

 این عملیات پس از آن صورت گرفت که نیرو‌های اطلاعاتی سوریه روند حرکت این گروه از افسران اطلاعاتی دشمن به سمت هدف یادشده را به دقت رصد کردند و چنین عملیات پیچیده‌ای را در منطقه‌ای که به طور کامل تحت تصرف گروه‌های تروریستی است با موفقیت به پایان رساندند.

این عملیات اطلاعاتی بی نظیر سوریه که یک گل طلایی بود و بر اساس گزارش رسانه‌های آلمانی، این عملیات موفق نتیجه فعالیت ماموران اطلاعاتی سوریه است که توانسته اند به داخل گروهک‌های تروریستی موجود در ادلب به ویژه جبهه النصره، نفوذ کنند و این عملیات، تنها عملیات از این دست نیست. در ماه‌های اخیر، بیش از ۱۲ تن از سرکردگان جبهه النصره که با گروه موسوم به کلاه سفید‌ها مرتبط بودند و به طور مستقیم از سرویس‌های امنیتی اسرائیل دستور می‌گرفتند در عملیاتی از سوی افراد ناشناس به هلاکت رسیدند.

یادآور می‌شود یک عملیات بی نظیر دیگر نیز در ۲۲ اوت ۲۰۱۶ صورت گرفت که در جریان آن هفت تن از افسران ناتو که در همین گروه کلاه سفید‌ها در شهر سرمین در حومه ادلب فعالیت می‌کردند به هلاکت رسیدند. ستاد هماهنگی جبهه النصره، طبق روال بر علل و عوامل وقوع این دو عملیات نیز سرپوش گذاشت، اما وانیسا بیلی، روزنامه نگار انگلیسی در آن زمان فاش کرد این عملیات ضربه اطلاعاتی ارتش سوریه به سرویس‌های اطلاعاتی دشمنان نظام سوریه بوده است. وی در توضیح این عملیات گفت: «زمانی که دمشق همه عملیات خود را در خاک سوریه دنبال می‌کند تا موعد عملیات نظامی بزرگ در ادلب فرا برسد، همه مشاهده خواهند کرد که چه بلایی بر سر اعضای گروه کلاه سفید‌ها خواهد آمد.»

به این ترتیب ماهیت عملیات «فراری دادن» اعضای این گروه موسوم به کلاه سفید‌ها که از سوی اسرائیل و با هماهنگی واشنگتن، کشور‌های عضو ناتو، اردن، کشور‌های عرب حوزه خلیج (فارس) و حتی سازمان ملل متحد صورت گرفت، روشن می‌شود. پایگاه‌های رسانه‌های عبری زبان تاکید کردند این عملیات مخفیانه که تل آویو آن را انجام داد زمان انجامش به سرعت پس از آن تعیین شد که نقش این گروه در پی پیروزی‌های اسد در بیشتر خاک سوریه به پایان رسید و به خطر افتادن اعضای این گروه از طرف دمشق و متحدانش قوت گرفت.

شبکه ده تلویزیون اسرائیل اعلام کرد ارتش سوریه اکنون که از نبرد با گروه‌های داخلی فارغ شده است و به ویژه پس از سرنگون شدن جنگنده سوخوی سوریه از سوی اسرائیل، به اقدامات تل آویو پاسخ‌هایی خواهد داد که ما از دامنه آن آگاه نیستیم.

رهبری سوریه به نقش گروهی پایان داد که در اصل بازوی اسرائیل و ناتو در جنگ علیه سوریه بود و اکنون در آستانه آغاز عملیات نابود کردن هزاران تن از مزدوران آن‌ها قرار دارد که به ویژه پس از عملیات خارج کردن ساکنان فوعه و کفریا در ادلب جمع شده اند. بنابراین، خارج کردن ساکنان فوعه و کفریا در این مقطع زمانی بی دلیل نیست بلکه هدف از این کار آن بود که مانعی را که ممکن بود روی جریان عملیات آینده ارتش سوریه تاثیر بگذارد، برطرف شود و ارتش بتواند بدون نگرانی از وجود حدود ۸۰۰۰ شهروند بی‌دفاع در این دو شهرک که احتمال گروگان گرفته شدن آن‌ها از سوی دشمن حتمی بود عملیات خود را پایان دهد.

یکی از فرماندهان اتاق عملیات متحدان ارتش سوریه تاکید می‌کند ادلب بزودی به کنترل ارتش سوریه در خواهد آمد. او فاش کرد سوریه در نامه‌ای به آنکارا اعلام کرده است عملیات نظامی آتی برای آزادسازی ادلب از لحاظ تاکتیک‌ها و سلاح‌هایی که در این نبرد به کار گرفته خواهد شد وحشتناک خواهد بود و این عملیات با همکاری بی سابقه همه هم پیمانان و زرادخانه نیروی هوایی روسیه صورت می‌گیرد.

در این نامه همچنین به این مسئله اشاره شده است که بعید نیست این بار پاسخ سوریه به سرنگون کردن جنگنده سوخوی سوری از وسط آسمان فلسطین داده شود.