جلوگیری ترکیه از ورود 14 هزار ماهجر غیرقانونی به ترکیه

خبرگزاری آناتولی با استناد به داده‌های ارائه شده از سوی فرماندهی گارد ساحلی ترکیه گزارش داد این کشور امسال از ورود بیش از 14 هزار مهاجر غیرقانونی از طریق این کشور به اروپا جلوگیری کرده است.

همچنین براساس اطلاعات گارد ساحلی ترکیه، مهاجران بیشتری هر روزه مسیرهای غیرقانونی را در دریای اژه، به علت نزدیکی به جزایر یونان، برای عبور به سمت اروپا انتخاب می‌کنند و در حدود 13 هزار و 336 مهاجر امسال با عبور از دریای اژه به سمت یونان رفته‌اند.

بنابر گزارش خبرگزاری آناتولی، ترکیه در هفت ماه اول سال میلادی جاری توانست از ورود غیرقانونی در مجموع 14 هزار و 470 نفر مهاجر به اروپا جلوگیری نماید، این در حالی است که تعداد مهاجرانی که قصد ورود غیرقانونی به اروپا را داشته‌اند نسبت به دوره مشابه سال گذشته 60 درصد افزایش داشته است.

همچنین بنابر اعلام این خبرگزاری، در این میان 54 مهاجر غیرقانونی که می‌خواستند از طریق ترکیه به اروپا برسند در این مسیر جان خود را از دست دادند که این رقم نیز در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 5 درصد افزایش داشته است.

در ماه مارس سال 2016، اتحادیه اروپا و ترکیه توافقی را امضا کردند که براساس آن ترکیه متعهد شد تمامی مهاجران غیرقانونی را که از طریق ترکیه قصد ورود به اروپا را دارند، برگرداند. اتحادیه اروپا نیز قول داد پیشنهاد نزدیکی بیشتر ترکیه و اروپا را تسریع بخشد و سیستم ورود بدون ویزا را برای شهروندان ترکیه اعمال نماید. همچنین براساس توافق صورت گرفته، اتحادیه اروپا با پرداخت کمک‌های مالی به ترکیه برای پوشش هزینه‌های مربوط به پذیرش مهاجران موافقت کرد.

اروپا از سال 2015 بطور گسترده با بحران مهاجران روبرو بوده است و علت آن نیز هجوم هزاران مهاجر و پناهنده  از کشورهای عمدتا جنگ‌زده در خاورمیانه و شمال آفریقا است. صدها هزار مهاجر تلاش می‌کنند تا از طرق مختلف از جمله ترکیه، ایتالیا، یونان و بالکان به اروپا وارد شوند.