اطلاع افغانستان از مذاکرات طالبان با آمریکا

مقامات در شورای عالی صلح افغانستان در واکنش به مذاکره دیپلمات های آمریکایی با نمایندگان طالبان در قطر اعلام کردند که این گفتگوها با هماهنگی آمریکا و افغانستان انجام شده است.

گفتنی است که نیویورک تایمز چند روز گذشته اعلام کرد که «آلیس ولز» معاون وزارت خارجه آمریکا با نمایندگانی از طالبان در دوحه دیدار و گفتگو کرده است. این رسانه به نقل از یکی از اعضای طالبان این مذاکرات را سازنده خواند.

اما «اکرم خپلواک» رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان گفت: مذاکرات بین  مقام های آمریکایی و طالبان در قطر بخشی از تلاش های هماهنگ و مشترک آنها بوده که دولت های افغانستان و آمریکا برای پیشبرد روند صلح در این کشور، انجام می دهند.

وی افزود این گفتگو ها برای آغاز رسمی مذاکرات صلح  بین دولت افغانستان و طالبان افغان بسیار مهم و موثر بوده و کابل و واشنگتن در این ارتباط کاملا هماهنگ پیش می روند.

به گفته خپلواک این دیدارها به از بین بردن شک و تردید هایی که از سوی طالبان و سایر طرف های درگیر در صلح مطرح می شود، کمک خواهد کرد.

این در حالیست که طالبان بارها پیش از این تاکید کرده بود که دولت افغانستان فاقد صلاحیت است و طالبان با کابل مذاکره نخواهد کرد.

مذاکرات صلح بین دیپلمات های آمریکایی و نمایندگان طالبان در حالی انجام می شود که چندی پیش یک رسانه آمریکایی گزارش داده بود که به دلیل عدم موفقیت راهبرد ترامپ برای افغانستان، آمریکا قصد دارد در این راهبردش تجدید نظر کند.