نمایندگان آمریکایی به دنبال جلوگیری از خروج خودسرانه ترامپ

طرح پیشنهادی اعلام می کند: رئیس جمهور آمریکا بدون موافقت و تصویب دو سوم سناتورها قدرت و اختیارات لازم برای خارج کردن ایالات متحده از سازمان ناتو را نخواهد داشت.

تیم کین از اعضای کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا در این باره گفت: همان طور که پیوستن به سازمان ناتو نیاز به تصویب سناتورها داشته است، این رئیس جمهور یا هر رئیس جمهور دیگری برای خروج از سازمان ناتو نیاز به مصوبه سنا خواهد داشت.

این قانون جدید به کمیته حقوقی سنا اجازه خواهد داد هر گونه تلاش از سوی رئیس جمهور و دولتش برای خروج از سامان ناتو را به چالش بکشد.

جان مک کین نیز گفت: متاسفانه بدرفتاری ترامپ با نزدیک ترین متحدان ما این شک و تردیدها را درباره تعهدات واشنگتن در قبال سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به وجود آورده است. در آینده سنا باید برای دفاع از نقش قانونی خود آماده باشد. این قانون تضمین خواهد کرد که هیچ رئیس جمهوری نمی تواند آمریکا را از سازمان ناتو خارج کند، آن هم بدون موافقت و کسب نظر سنا.

گرچه ترامپ تاکنون علنا تهدیدی مبنی بر خروج آمریکا از ناتو مطرح نکرده است ولی روابط ایالات متحده و اروپا به پایین ترین سطح خود طی سال های اخیر رسیده است. ترامپ به شدت از برخی اعضای ناتو به خصوص آلمان به خاطر عدم افزایش هزینه های نظامی انتقاد کرده است.

ترامپ در نشست رهبران ناتو به متحدان اروپایی اش ضرب الاجل داد که ایالات متحده دست از حمایت خود از اروپا برخواهد داشت اگر کشورهای عضو ناتو هزینه های نظامی خود را افزایش ندهند. ترامپ بر این باور است که هزینه‌های ناتو به طور ناعادلانه‌ای بر روی دوش مالیات دهندگان آمریکایی است.