روسیه به دنبال حل بحران سوریه

اگنس وان در مال، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، روز جمعه اعلام کرد فرانسه قصد دارد برای حل و فصل درگیری‌های سوریه با روسیه همکاری کند. وی تاکید کرد کشور‌هایی که در منطقه نفوذ دارند باید مواضع خود را در خصوص حل بحران انسانی در این کشور خاورمیانه نزدیک کنند و شرایط را برای راه حل سیاسی و جامع این بحران فراهم کنند.

در حالی که روسیه و فرانسه ماموریت بشر دوستانه مشترک خود را برای کمک‌رسانی به مردم سوریه راه اندازی کردند، دستگاه دیپلماسی روسیه امیدوار است یکی دیگر از کشور‌های اروپایی به بازگرداندن زندگی عادی به این کشور کمک کند. این کشور اروپایی آلمان است. کارشناسان سیاسی معتقدند اروپا بر خلاف آمریکا به دنبال ثبات در خاورمیانه است. از همین رو دیگر کشور‌های قاره کهن هم ممکن است از ابتکار عمل بشردوستانه مسکو حمایت کنند.

ولادیمیر چاپووالوف، معاون موسسه تاریخ و سیاست دانشگاه دولتی مسکو، می‌گوید کشور‌های اروپای غربی بسیار بیشتر از آمریکا خواهان حل و فصل اوضاع سوریه هستند. بخش گسترده‌ای از آوارگان سوری هم‌اکنون در آلمان به سر می‌برند.

از دیدگاه کارشناسان، تاکتیک آمریکا در خاورمیانه به ثبات در اوضاع کمکی نمی‌کند؛ برعکس تاکتیک آمریکا موجب شکل‌گیری چرخه درگیری جدیدی می‌شود که به قدرت گرفته دوباره افراط‌گرایان در سوریه و عراق منجر می‌شود. اما اروپا که پیش از این قربانی حملات داعش شده است درک می‌کند که افزایش تنش‌ها در این منطقه ممکن است تبعات غم‌انگیزی برای اروپا داشته باشد.

چاپووالوف می‌گوید واشنگتن معمولا به آشفتگی‌ها و درگیری‌های جدید در خاورمیانه دامن می‌زند. این شرایط در لیبی و عراق دیده شده است. آمریکایی‌ها از برخی گروه‌هایی قومیتی و مذهبی به ضرر دیگران حمایت می‌کنند. این تاکتیک معمول آمریکایی‌هاست.

وی تاکید کرد باید مصالحه‌ای میان گروه‌های قومی حاصل شد. این مجوز صلح و برقراری نظم است که ما شاهد ظهور آن در مناطق تحت کنترل دولت دمشق هستیم.