هشدار ساخت سلاح اتمی توسط آلمان

کریستیان هیکه، پس از آن که دونالد ترامپ انتقادات شدیدی را متوجه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آلمان کرد، برلین باید سیاست‌های امنیتی خود را به طور ریشه‌ای مورد بازبینی قرار دهد و به ویژه در همین راستا باید به فکر ایجاد چتر هسته‌ای خاص خود باشد.

اخبار بین الملل - دونالد ترامپ در حاشیه نشست اخیر سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با انتقاد از آلمان اعلام کرد این کشور به علت این که نیاز‌های انرژی خود را از روسیه تامین می‌کند، اسیر دست مسکو شده است. ترامپ تصریح کرد آلمان با اقدامات خود روسیه را ثروتمند می‌کند چرا که برای تامین نیاز‌های خود به انرژی، میلیارد‌ها دلار به روسیه پرداخت می‌کند، اما این آمریکا است که باید برای حفاظت از آلمان و اروپا در برابر روسیه، هزینه کند. این وضعیت غیرقابل قبول است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین با تشدید فشار‌های خود بر برخی کشور‌های عضو ناتو به ویژه آلمان تاکید کرده است کشور‌های عضو ناتو باید به تعهد دو درصدی خود در خصوص هزینه‌های دفاعی ناتو عمل کنند و این تعهد باید در نهایت به چهار درصد تولید ناخالص داخلی آن‌ها افزایش یابد.

کریستیان هیکه ادامه داد اگر برلین احساس می‌کند که با آمریکا نمی‌تواند روابط دوستانه‌ای داشته باشد، دیگر نمی‌تواند امیدوار باشد که روز مبادا سلاح‌های هسته‌ای آمریکا به کمکش بیاید. آلمان با داشتن زرادخانه هسته‌ای خاص خود می‌تواند از خود در برابر هر گونه باجگیری احتمالی دفاع کند و موقعیت خود را نیز در عرصه بین المللی تقویت نماید.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این تحلیلگر سیاسی آلمان افزود برای اولین بار از سال 1949، جمهوری فدرال آلمان از سپر هسته‌ای آمریکا برخوردار نیست و در یک شرایط بحرانی وخیم آسیب پذیر است.

اما برخی چنین دیدگاهی را قبول ندارند. به عنوان مثال پتر آمون، سفیر پیشین آلمان در واشنگتن و لندن، هر گونه تلاش آلمان برای مجهز شدن به سلاح‌های هسته‌ای را در واقع نقض آشکار پیمان‌های بین المللی می‌داند.

در انتهای این مطلب آمده است: مسلما از نظر متحدان آلمان اظهارنظر‌ها و توئیت‌های وحشیانه دونالد ترامپ دلیل کافی نیست تا برلین بخواهد رژیم جهانی منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای را خراب کند. از بین رفتن اعتماد پیامد‌های فاجعه بار خواهد داشت.