واکنش صریح و تند مسکو به اتحادیه ارپا

 «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) در واکنش به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه گفت این تحریم‌ها نتیجه سیاستی خرابکارانه است که شهروندان شبه‌جزیره کریمه را هدف گرفته است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، طبق گفته این دیپلمات روس، غرب با وضع این تحریم‌ها «آن کسانی را که پشت محاصره انرژی در منطقه کریمه هستند را به ادامه این روند تشویق کرده و کسانی را که سعی دارند تأسیسات زیرساخت غیرنظامی در کریمه ایجاد کنند را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهد... این سیاستی خرابکارانه است که هدفش تنها شهروندان کریمه هستند».

اتحادیه اروپا امروز (سه‌شنبه) تحریم‌های مرتبط با الحاق کریمه به روسیه را افزایش داد. بر اساس اعلام نشریه رسمی اتحادیه اروپا، این تحریم‌ها علیه 5 شرکت روسی جدید وضع شده است.

شرکت‌های روسی که این‌بار در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند عبارتند از: شرکت‌های «گیپروسترویموست»، «موستوترست»، «وی ای دی»، «استرویگازمونتاژ»، «استرویگازمونتاژ-موست» و «زالیو شیپیارد».

آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2014 میلادی تا کنون به بهانه مداخله ادعایی روسیه در امور شرق اوکراین به دنبال افزایش ناآرامی‌ها در این منطقه، چندین دور تحریم‌های شدید علیه روسیه وضع کرده‌اند. کرملین بارها این اتهامات را رد کرده و تأکید کرده که افزایش ناآرامی‌ها در شرق اوکراین به دلیل عدم کفایت مسئولین در کی‌یف رخ داده و مسکو در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی‌کند.

شبه‌جزیره کریمه به دنبال همه‌پرسی که مردم این منطقه برگزار کردند و اکثریت آنها به الحاق به روسیه رأی مثبت دادند، به صورت رسمی به روسیه ملحق شد. آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کردند که الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسند.

اتحادیه اروپا پیشتر نیز چندین دور بسته‌های تحریمی علیه مسکو وضع کرده بود که شامل تحریم‌های اقتصادی، تحریم افراد و تحریم‌های مرتبط با کریمه می‌شد. در حال حاضر شرکت‌های اروپایی از ادامه روابط با منطقه کریمه در دریای سیاه منع شده‌اند.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه مسکو از تاریخ 31 ژانویه 2019 میلادی رسما اجرایی می‌شود و شورای اروپا این حق را نیز برای این اتحادیه محفوظ گذاشته تا این تحریم‌ها را تمدید کند. بنا بر گزارش شورای اروپا، تا کنون 155 فرد و 44 شرکت حقوقی تحت تحریم‌های این اتحادیه قرار گرفته‌اند.