چامسکی: اسرائیل در انتخابات آمریکا دخالت می‌کند

نوام چامسکی استاد مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) و منتقد مشهور آمریکایی می‌گوید اسرائیلی با چنان «وقاحتی» در انتخابات آمریکا دخالت می‌کنند که بیشتر و فراتر از تمامی تلاش‌های انجام شده از سوی روسیه است.

چامسکی می‌گوید که بیشتر مطالب رسانه‌های بر موارد حاشیه‌ای متمرکز است و مسائل مهمی همچون «تهدید‌های موجودیتی» همچون تغییرات اقلیمی را نادیده می‌گیرند. به گفته وی تمرکز رسانه‌های آمریکایی بر دخالت ادعایی روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ به مثابه «یک جوک» است.

به نوسته ایندیپندنت، این استاد بازنشسته زبان‌شناسی MIT می‌گوید: «اول از همه، اگر به دخالت‌های خارجی در انتخابات ما علاقه‌مند هستیم، آنچه که روس‌ها ممکن است انجام داده باشند، به ندرت و به سختی [برابر و قابل قیاس]با آن‌چیزی است که یک دولت دیگر به صورت آشکار و وقیحانه و با حمایت زیاد انجام می‌دهد.»

چامسکی افزود: «دخالت اسرائیل در انتخابات آمریکا به شکل گسترده‌ای [سهمگین‌تر]از هر چیزی است که روس‌ها ممکن است انجام داده باشند ... تا جایی که نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مستقیم به سراغ کنگره می‌رود، بدون اینکه به رئیس جمهوری [آمریکا]بگوید و خطاب به کنگره سخنرانی کند و تشویق وسیعی می‌شود، تا سیاست‌های رئیس جمهوری را تضعیف کند - همان چیزی که در زمان اوباما در سال ۲۰۱۵ رخ داد.»