قزاقستان در ساخت موشک فضایی فوق‌سنگین روسیه همکاری می‌کند

طرف قزاق در نظر دارد از طریق همکاری با فدراسیون روسیه طراحی موشک‌های فضایی فوق‌سبک برای حمل ماهواره‌های کوچک را آغاز کرده و کارخانه تولید قطعات موشک در بایکونور را نیز تاسیس کند.

روسیه طی ماه‌های اخیر در حال کار بر روی توسعه یک موشک فوق‌سنگین فضایی است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دستور آغاز فرایند طراحی این موشک را در اوایل سال 2018 ابلاغ کرد. شرکت موشکی و فضایی «انرژیا» به‌عنوان مسئول این پروژه معرفی شده است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های اعلام شده، تا پایان سال 2019 طرح اولیه این موشک باید به پایان رسیده و اولین پرتاب آن در سال 2028 صورت می‌گیرد. این موشک فوق‌سنگین برای انجام عملیات ویژه‌ فضایی از جمله در مریخ و ماه طراحی شده است.

گفته می‌شود نخستین مرحله موشک نیمه‌سنگین سایوز-5 (که در روسیه طراحی و توسعه داده شده است) به عنوان نخستین مرحله این موشک فوق‌سنگین مورد استفاده قرار بگیرد.

در همین حال، دمیتری راگوزین، مدیرکل روسکاسموس اعلام کرد که موشک فوق‌سنگین روسی می‌بایست از پایگاه فضایی واستوچنی، در منطقه آمور آغاز شود. در حکم رئیس‌جمهور نیز توصیه شده که مجموعه مربوط به تولید موشک‌های کلاس فوق‌سنگین در شرق (روسیه) انجام شود.

در همین حال، مجموعه پرتاب موشک «زنیت» برای انتقال به بایکونور در قزاقستان در سپتامبر و اکتبر 2018 برنامه‌ریزی شده است. این تجهیزات برای پرتاب موشک نیمه‌سنگین سایوز-5 بازطراحی شده‌اند. از این رو، طرف قزاقی در نظر دارد 314 میلیون دلار در این پروژه هزینه کند.

پیش از این نیز گفته شده بود که روسکاسموس در نظر دارد طراحی و توسعه یک موشک فوق‌سنگین را با همکاری جمهوری خلق چین آغاز کند.

در حال حاضر کشورهای مختلفی در حال توسعه نسل سوم موشک‌های فضایی فوق‌سنگین هستند. نخستین نمونه‌های از این دست موشک آمریکایی «ساتورن-5» و موشک اچ-1 شوروی سابق بودند که برای پرواز به سمت ماه طراحی شدند.

پس از آن بود که در دوره اتحاد جماهیر شوروی موشک «انرژیا» برای قرار دادن شاتل فضایی «بوران» در مدار زمین پرتاب شد. در حال حاضر نیز ایالات متحده در حال توسعه موشک فوق‌سنگین اس‌ال‌اس بوده و روسیه نیز در سوی دیگر موشک «انرژیا» را توسعه می‌دهد. چین نیز در همین حال بر روی موشک «چانگ ژنگ-9» کار می‌کند. علاوه بر این، شرکت خصوصی آمریکایی «اسپیس ایکس» در سال 2018 موشک فوق‌سنگین فالکون را مورد آزمایش قرار داد و در حال توسعه یک نسخه سنگین‌تر است.