دو سوم صهیونیست‌ها از قانون «کشور یهود» حمایت می‌کنند

نتایج نظرسنجی‌های جدید در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد که بیش از دو سوم صهیونیست‌های ساکن این منطقه، از قانون نژادپرستانه «کشور ملی یهود» حمایت می‌کنند.

در یک تحقیق انجام شده برای وبگاه «واللا نیوز» مشخص شد که حدود ۶۰ درصد از یهودیان ساکن فلسطین اشغالی حامی این قانون بوده و حدود ۱۰ درصد نیز نظر خاصی ندارند.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» دیگر نظرسنجی انجام گرفته توسط اندیشکده «دموکراسی اسرائیل» نشان داد که حدود ۵۳ درصد از اسرائیلی‌ها نیز تصویب این قانون توسط کنست را مهم و به‌موقع می‌دانند.

حدود ۴۰ درصد نیز با تصویب این قانون موافق هستند اما نظر خاصی درباره زمان‌بندی آن نداشتند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که با تصویب این قانون، محبوبیت حزب «لیکود» به رهبری نتانیاهو هم افزایش یافته، به نحوی که اگر انتخابات پارلمانی امروز برگزار شود، کرسی‌های لیکود از ۳۰ به ۳۳ افزایش می‌یابد.

پارلمان رژیم صهیونیستی ۲۸ تیر ماه طی جلسه رای‌گیری نهایی، لایحه نژاپرستانه «کشور ملی یهود» را تصویب و به قانون تبدیل کرد تا بدین ترتیب زمینه قانونی برای حذف اندک حقوق اعراب و مسلمانان را فراهم کند.

این طرح که با ۶۲ رأی موافق، ۵۵ رأی مخالف تصویب شد، تمام سرزمین فلسطین را کشوری فقط برای یهودیان اعلام کرده و فلسطینیان را از تمام حقوق شهروندی و انسانی محروم می‌کند. همچنین با حذف زبان عربی از مدارس، زبان عبری تنها زبان رسمی این منطقه شناخته خواهد شد.

پیشتر دو وزیر کابینه رژیم صهیونیستی نیز با ابراز ندامت از تصویب قانون «کشور یهود» اعلام کرده بودند که این قانون دارای اشتباهاتی است.

روز جمعه «زهیر بهلول» یکی از نمایندگان عرب کنست از حزب «اتحاد صهیونیست» (چپ میانه) در اعتراض به این قانون استعفا کرد. 

سه نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی «کنست» از جامعه دروزی‌ها نیز، از دیوان عالی خواسته‌اند تا این قانون را ملغی اعلام کند یا حداقل بخش‌هایی از آن را که نقض حقوق اساسی از جمله حق برابری است، حذف کند.

آنها می‌گویند در این قانون، اقلیت‌ها هیچ جایگاهی ندارند. این قانون دروزها و دیگران را بدون در نظر گرفتن خدماتی که به رژیم صهیونیستی ارائه می‌کنند، از حقوق اساسی محروم می‌کند.