هشدار ترامپ به چین

«دونالد ترامپ» در بخش مربوط به ایران، ادعاهای خود را تکرار کرد و با دفاع از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، این توافق را «نمایش وحشت» خواند. او همچنین مدعی شد: «مقام‌های ایران به زودی با دولت او وارد گفت‌وگو خواهند شد»

او در جمع هوادارانش درباره دیدار خود با رهبر کره شمالی در سنگاپور صحبت کرد و گفت که «اوضاع دارد به خوبی پیش می‌رود» و البته به چین درباره «سد راه شدن» در برابر مذاکرات با پیونگ یانگ هشدار داد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ما در موضوع کره شمالی داریم خوب پیش می‌رویم اگرچه من اینطور فکر می‌کردم که ما با چین هم خیلی خوب داشتیم پیش می‌رفتیم اما شاید چین دارد (در موضوع کره شمالی) سد راه ما می‌شود، اما قبل از اینکه شما بخواهید درباره آن فکر هم بکنید، ما این موضوع را متوجه خواهیم شد و حل خواهیم کرد».

وی ادامه داد: «البته داریم خوب پیش می‌رویم. همانطور که می‌دانید ما گروگان‌هایمان (اجساد نظامیان آمریکایی کشته شده در جنگ دو کره) را برگرداندیم، هیچ آزمایش اتمی انجام نمی‌شود، دیگر موشک و راکتی بر فراز ژاپن به پرواز در نمی‌آید، فکر می‌کنم روابط ما با رئیس کیم (رهبر کره شمالی) خیلی خوب است و همه ما خواهیم دید که اوضاع چطور خواهد شد اما هیچ چیزی مثل مذاکره و گفت‌و‌گو کردن نیست».

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «یادتان هست وقتی که من منصبم را شروع کردم چگونه بودند، آنها یک مشکل بزرگ بودند و دولت قبل فکر می‌کرد که کره شمالی بزرگترین مشکل آنها بود. خوب من فکر می‌کنم که اوضاع خیلی خوب پیش خواهد رفت. همین حالا اتفاق‌های بزرگ بسیاری دارد می‌افتد».

ترامپ در بخش دیگری از این سخنرانی به یک اقدام غیرقانونی و مغایر با قوانین بین‌المللی دیگر خود هم اشاره کرد و با افتخار از آن دم زد.

او با دفاع از به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، گفت که هیچ کسی مثل او نمی‌توانست در این مدت کوتاه هم قدس را به عنوان پایتخت صهیونیست‌ها شناسایی کند و هم سفارت آمریکا را به این شهر منتقل کند.

وی گفت: «من در ماه دسامبر اورشلیم (بیت‌المقدس) پایتخت واقعی اسرائیل را به رسمیت شناختم و حدود 5 ماه بعد از آن سفارت آمریکا را در اورشلیم ساختیم. افراد زیادی فکر می‌کردند که این کار بین 5 تا 10 سال طول بکشد».

این اقدام آمریکا در حالی صورت گرفت که حتی متحدان نزدیک واشنگتن در اروپا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم از به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی انتقاد کرده‌اند.