عرصه جدید جنگ تجاری آمریکا و چین

چین دیروز برای اولین بار ال ان جی را وارد فهرست کالاهای وارداتی از آمریکا کرد که احتمالا با تعرفه های بالا مواجه خواهند شد. این اتفاق در حالی رخ می دهد که به گفته 3 منبع آگاه، شرکت سینوپک، بزرگترین مشتری چینی نفت آمریکا به دلیل اختلافات تجاری میان دو کشور، خرید نفت از آمریکا را به حالت تعلیق در آورده است.

روز جمعه، چین تعرفه های تلافی جویانه ای را علیه 60 میلیارد دلار کالای وارداتی از آمریکا اعلام کر و هشدار داد که اقدامات بیشتری در راه است. این اقدام نشان می دهد که پکن قصد ندارد در جنگ تجاری با واشنگتن پا پس بکشد.

وضع تعرفه علیه واردات انرژی از آمریکا می تواند به سیاست دولت ترامپ برای افزایش حضور این کشور در بازار انرژی جهان لطمه بزند. دولت ترامپ بارها اعلام کرده که قصد دارد عرضه سوخت های فسیلی به متحدانش را افزایش دهد. واشنگتن همچنین در حال تسهیل مقررات داخلی آمریکا رای تشویق تولید بیشتر نفت و گاز است.

میشائیل کوهن، رئیس بخش تحقیقات بازارهای انرژی موسسه بارکلیز در این باره گفت: «وضعیت روشن است. وقتی یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی جهان، موانعی را برای خرید انرژی شما ایجاد می کند، شما نمی توانید در بازار انرژی به یک ابرقدرت تبدیل شوید. این کار را خیلی سخت می کند.»

آمریکا بزرگترین صادر کننده سوخت هایی نظیر بنزین و گازوئیل در جهان است و انتظار می رود تا سال 2019 به یکی از بزرگترین صادر کنندگان ال ان جی جهان بدل شود. صادرات ال ان جی آمریکا در سال 2017 به 3.3 میلیارد دلار رسید. چین بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان به شمار می رود.