اتمی شدن آلمان جدی شد

یک رسانه آمریکایی با اشاره به نگرانی‌ها در آلمان درباره از بین رفتن «چتر اتمی آمریکا»، گزارش داد: «یک آلمان مجهز به سلاح اتمی، یک بحث جدی در فضای کنونی و جاری در برلین است».

«پالیتیکو» نوشت: «در حالی که دستگاه سیاست خارجی آلمان بیش از پیش متقاعد شده که لفاظی تهاجمی دونالد ترامپ علیه برلین و ناتو، نمایانگر یک تغییر مرکزی در روابط فراآتلانتیک است، این موضوع سبب شده که برخی در آلمان جرات به خرج داده و درباره یک موضوع غیرقابل تصور فکر کنند».

این رسانه ادامه داد: «تیتر صفحه اول روزنامه ولت، یکی از پرتیراژترین روزنامه‌های آلمان روز یکشنبه این بود: "آیا ما به بمب نیاز داریم؟ "»

بنا بر این گزارش، «کریستین هاک» یکی از متفکران ارشد علوم سیاسی در آلمان در یک یادداشت در این باره نوشته که «برای اولین بار از سال ۱۹۴۹، جمهوری فدرال آلمان دیگر زیر چتر اتمی آمریکا قرار ندارد».

از نظر او، «با توجه به تردید‌ها و عدم قطعیت‌ها در روابط فراآتلانتیک و درگیری‌های محتمل، اولویت دفاع ملی (آلمان) باید مبتنی بر بازدارندگی اتمی باشد».

این تحلیلگر آلمانی همچنین حساب کردن روی «راه‌حل اروپایی» را «توهم» خوانده چرا که منافع ملی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، بسیار متفاوت از هم است.

پالیتیکو ادامه داد: «اینکه چنین بحثی در حال انجام شدن است، نشان می‌دهد که چقدر جامعه امنیتی در آلمان از مواجهه با تهدیدات ترامپ عصبانی و دچار نگرانی شده است؛ تهدیداتی از قبیل: هشدار ماه گذشته او در نشست ناتو مبنی بر اینکه شاید آمریکا "به تنهایی اقدام کند"».

به گزارش این رسانه آمریکایی، «این اولین بار نیست که آلمان در حال بررسی گزینه‌های اتمی خود است. در اوایل دهه ۱۹۶۰ کنراد آدنائر صدراعظم وقت که تردید‌هایی درباره قابل اتکا و استناد بودن به آمریکا به عنوان متحد داشت، به شارل دوگل رجوع کرد تا شاید او آلمان را به نیروی حمله اتمی فرانسه شامل کند، اما دوگل مودبانه این درخواست را رد کرد. چند سال بعد از کنار رفتن آدنائر از سمتش، آلمان معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی را در سال ۱۹۶۸ تصویب کرد؛ معاهده‌ای که کشور‌ها را از تولید سلاح اتمی منع می‌کند. در توافق موسوم به "توافقتامه ۲ به علاوه ۴"، بین دو آلمان و متحدان جنگ جهانی دوم معاهده‌ای در سال ۱۹۹۰ امضا شد که راه را برای اتحاد دو آلمان باز کرد و در آن، آلمان متعهد به اجتناب از سلاح اتمی شد. این توافق‌نامه‌ها دلیلی بر این هستند که یک آلمان مجهز به سلاح اتمی، همچنان یک احتمال بسیار بعید است».

از نظر این رسانه، «با توجه به اهمیت حفظ نظم بین‌المللی از منظر ساختار سیاسی آلمان، بسیار سخت است که تصور اتخاذ چنین اقدام سفت و سختی از سوی این کشور (برای اتمی شدن) شود».

پالیتیکو ادامه داد: «سیاسیون آلمانی برای سال‌ها از بحث درباره مسائل دفاعی اجتناب کرده‌اند و درباره انحراف افکار عمومی بخشی از رای‌دهندگان آلمانی که در خصوص اختصاص منابع مالی به ارتش نگرانی داشته‌اند. با گذشت دهه‌ها تحت چتر اتمی آمریکا بودن آلمان، اغلب آلمانی‌ها این حفاظت را امری مسلم فرض کرده‌اند، اما انتقادات ادامه دار ترامپ از هزینه‌های نظامی پایین آلمان، سبب شده که طبقه سیاسی آلمان مجبور به مواجهه با این موضوع شوند».