پادشاه سعودی به خاطر یک توییت قهر کرد

دولت عربستان سعودی تصمیم گرفت تمامی روابط دیپلماتیک خود را با کانادا قطع کند. این اقدام سه روز بعد از آن رخ داد که وزارت خارجه کانادا در پیامی توییتری گسترش بازداشت‌های فعالان حقوق بشر در عربستان سعودی را محکوم کرد. پادشاهی سعودی در تازه‌ترین اقدام سرکوبگرانه خود دو فعال حقوق زنان را در این کشور بازداشت کرده است.

از سه ماه پیش تاکنون، دولت عربستان سعودی سرکوب فعالان حقوق بشر را در این کشور به‌شدت افزایش داده است. بر اساس گزارش رسانه‌ها طی سه ماه گذشته ١٨ فعال حقوق بشر در عربستان بازداشت شده‌اند. اتهام اغلب بازداشت‌شدگان مطالباتی مشابه آن چیزهایی است که پادشاهی عربستان سعودی طی یک سال گذشته ادعا کرده بر اساس فرمان‌های پادشاهی و ولیعهد این کشور برای مردم فراهم کرده است.

وزارت خارجه پادشاهی عربستان سعودی، بامداد روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای بی‌سابقه کانادا را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم و اعلام کرد که دنیس هوراک، سفیر کانادا در ریاض را عنصر نامطلوب تشخیص داده و ٢٤ ساعت به او فرصت می‌دهد تا خاک عربستان را ترک کند. عربستان همزمان سفیر خود از اتاوا را به ریاض فراخوانده است. بر اساس بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی، ریاض تمامی روابط تجاری، مبادلات مالی و سرمایه‌گذاری‌های جدید کانادا را متوقف خواهد کرد. به نوشته الجزیره قراردادهای متوقف شده، میلیاردها دلار ارزش دارند اما به نوشته وال‌استریت ژورنال کل حجم تجارت میان دو کشور کمتر از ٨٠٠ میلیون دلار در سال است و قطع روابط تجاری به نظر نمی‌رسد که آسیبی به اقتصاد کانادا وارد کند. وزارت خارجه سعودی در بیانیه خود نوشته است: «موضع‌گیری کانادا، دخالت واضح و شفاف در امور داخلی پادشاهی عربستان سعودی است. پادشاهی عربستان سعودی هیچ دخالتی از سوی کشورهای خارجی قبول نمی‌کند و از دولت‌های خارجی دستور نمی‌گیرد.» در این بیانیه آمده است که وزارت خارجه عربستان سعودی حق اقدامات بیشتر را برای خود محفوظ می‌داند.

وزارت خارجه کانادا، چند روز بعد از بازداشت دو فعال حقوق بشر در عربستان با انتشار توییتی در حساب کاربری وزارت خارجه نوشته ‌بود: «کانادا به‌شدت نسبت به گسترش بازداشت‌های فعالان مدنی و حقوق زنان در عربستان سعودی از جمله سمر بداوی نگران است. ما از مقامات سعودی می‌خواهیم که به سرعت این افراد و بقیه افرادی که فعالیت‌های مسالمت‌آمیز حقوق بشری داشتند، آزاد کند.» کریستیا فریلند، سخنگوی وزارت خارجه کانادا تاکید کرده ‌بود که تحولات جاری باعث نگرانی شدید دولت کانادا شده است. به گفته این سخنگوی دستگاه دیپلماسی کانادا، این کشور «همواره در حمایت از حقوق بشر، از جمله حقوق زنان و آزادی بیان در سراسر جهان پافشاری کرده است.»