احتمال همکاری ترامپ با ریاض برای مقابله با کانادا

ترامپ پس از خروج از کانادا بدون امضای بیانیه پایانی اجلاس جی هفت، اظهارات تندی را علیه نخست وزیر کانادا ایراد کرده بود. دورهمی سران گروه هفت کشور صنعتی در کانادا به خاطر دلخوری اعضای این بلوک از تعرفه های ترامپ بر واردات فولاد و آلومینیوم شروع شد و با قهر رئیس جمهوری آمریکا وارد فاز جدیدی شد.

ترودو نخست وزیر کانادا در یک کنفرانس خبری گفته بود که به ترامپ هشدار داده است از یک ژوئیه (۱۰ تیر) دست به اقدامی تلافی جویانه زده و تعرفه های سنگینی بر کالاهای آمریکایی وضع خواهد کرد. این سخنان بهانه ای به دست ترامپ داد تا ترودو را ضعیف و اظهاراتش را اشتباه توصیف کند و امضایش را از زیر بیانیه پایانی نشست سران گروه هفت پس بگیرد.

اما اختلافات ترامپ با کانادا فقط این مورد نبود و انتقاد مقامات کانادایی از عهد شکنی های واشنگتن موجب خشم کاخ سفید شده بود.

از همین رو زمانیکه ریاض به بهانه انتقاد کانادا از وضعیت حقوق بشر در عربستان، اقدامات تنبیهی علیه اوتاوا در نظر گرفت این شائبه به وجود آمد که چرا عربستان تا کنون اقدامی علیه کانادا انجام نداده بود و به یکباره دست به این حرکت زده است؟

در همان روزهای ابتدایی آغاز اختلافات عربستان با کانادا، برخی منابع اعلام کردند که ریاض به تحریک واشنگتن دست به این کار زده است.

در همین رابطه گزارشی که امروز صبح رویترز در مورد خودداری آمریکا از میانجیگری میان کانادا و عربستان منتشر کرده بر قوت این شایعه افزوده است. هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه گفته است: هر دو طرف می‌بایست این مساله را به‌ صورت دیپلماتیک بین خودشان حل و فصل کنند. ما نمی توانیم برای آنها این‌کار را انجام دهیم. آنها باید با یکدیگر موضوع را حل کنند.