تشکیل جلسه شورای امنیت درباره عراق

در بیانیه هیئت سازمان ملل برای کمک به عراق (یونامی) آمده است: در این جلسه اوضاع عراق بررسی خواهد شد و انتظار می رود که یان کوبیش نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق سخنانی را بعد از آغاز جلسه ارایه کند.

این بیانیه افزود: کوبیش در سخنان خود گزارشی درباره تحولات عراق و هیئت یونامی ارایه خواهد کرد.

اهل الحق: پنج فراکسیون شیعه همچنان در مرحله تفاهم به سر می برد

نعیم العبودی سخنگوی عصائل اهل الحق در عراق تاکید کرد: اگر دولت آینده دستورات و راهنمایی های مرجعیت دینی در عراق را در دستور کار قرار ندهد؛ خطر سقوط آن را تهدید خواهد کرد.

العبودی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی الفرات گفت: ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری و سائرون به ریاست مقتدی صدر یک وزن گروهی دارند و مصلحت واقعی ایجاب می کند که در دولت آینده حضور داشته باشد اما این بدان معنا نیست که حضور آنها در این دولت ضروری است.

وی تصریح کرد: هر فراکسیونی دیدگاه و طرح خود را دارد. تفاهم ها بعد از سخنرانی نماینده مرجعیت دینی در عراق تفاوت کرده است. دولت  باید در برابر ملت خود مسئولیت کامل داشته باشد و مسئولیت ناکامی ها را بپذیرد. موقعیت و شکست دولت مربوط به شخص نخست وزیر است.

العبودی گفت: تا این لحظه، پنج فراکسیون شیعه همچنان در مرحله تفاهم ها به سر می برد و ائتلاف الفتح این ابتکار عمل را گرفت و گفت که درها را به روی یک فضای ملی باز کنیم. الفتح این شرط را دارد که خط قرمزی برای هیچ فراکسیونی در میان نباشد.

وی گفت: مرجعیت دینی در طول تاریخ عراق سوپاپ اطمینان این کشور بوده و فرصت بزرگی را برای سیاستمداران ارایه کرده است و برای اولین بار از دولتها ها به طور واضح و صریح در خطبه اخیر خود به خاطر کوتاهی موجود انتقاد کرد.

العبودی گفت: برخی شخصیتها دیدگاههای مختلفی دارند اما این امر تاثیری در فهرست الفتح صدق نمیکند.

دعوت العبادی برای توافق درباره برنامه دولت

حیدر العبادی نخست وزیر عراق از فراکسیونهای سیاسی خواست تا به توافقی درباره برنامه دولت دست یابند که انتظارات مردم را برآورده کند.

وی در سخنان هفتگی خود گفت: ما نشست هایی را با نمایندگان 9 استان تاکنون برگزار کرده ایم و یک سری دستورات برای خدمات رسانی داده ایم و این دستورات از سوی کمیته ها و هسته بحران پیگیری می شود.

العبادی افزود: می خواهیم که نظارت در خصوص اجرای دستورات درباره پرونده خدمات در استان به طور گروهی از سوی شهروندان صورت گیرد.