داماد ترامپ به دنبال نابودی فلسطین

نشریه فارن پالیسی در مطلبی نوشت: «جرد کوشنر»، مشاور دونالد ترامپ –رئیس جمهور آمریکا— سعی دارد با حذف بودجه امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک، نه تنها شرایط را برای اسکان مجدد فلسطینی ها در کشورهای دیگر فراهم کند، بلکه زمینه را برای خروج کامل فلسطینی ها از سرزمینشان و محو شدن سرزمینی به نام فلسطین که رویای صهیونیست‌هاست فراهم کند.

آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک موسوم به آنروا در سال 1949 با همکاری آمریکا راه اندازی شد تا وظیفه امدادرسانی به فلسطینی هایی را که به واسطه اشغالگری های رژیم صهیونیستی از خانه هایشان آواره شده اند، به عهده بگیرد. این در حالی است که بر اساس دفتر مرکزی آمار فلسطین،  با گذشت 70 سال بیشتر مردم فلسطین همچنان پناهنده هستند و تعداد آن ها از 700 هزار به 5 میلیون تن افزایش یافته است و از پناهندگان اصلی صرفا چند ده هزار نفر هنوز زنده هستند.

وضع توارث پناهندگان فلسطینی  به یک نقطه مرکزی برای اقدامات سیاسی ضدفلسطینی تبدیل شده است. کنگره آمریکا نیز در تلاش های اخیر خود با اعمال فشار به سازمان ملل در صدد محروم کردن فلسطینی ها از این وضع است. داگ لامبورن، نماینده جمهوری خواه کلورادو در اواخر ماه ژوئیه لایحه ای ارائه کرد که به موجب آن آمریکا کمک های خود را صرفا به پناهجویان اصلی محدود می کرد. همچنین جیمز لانکفورد، سناتور جمهوری خواه اوکلاهما در حمایت از این لایحه پیش نویس محرومیت آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک [آنروا] را از کمک های نقدی آمریکا ارائه کرد. در بخشی از این پیش نویس آمده است: سازمان ملل باید از ثبت نام،  شمار در حال افزایش پناهجویان فلسطینی  به وسیله آنروا جلوگیری کند.

همچنین محتوای یک ایمیل افشا شده متعلق به تاریخ 11 ژانویه حاکی از آن است که جرد کوشنر تلاش صاقانه و مخلصانه ای برای از بین بردن سازمان آنروا انجام داده است. کوشنر پیش از این گفته بود این آژانس [آنروا]  فاسد و ناکارآمد است و کمکی به ایجاد صلح نمی‌کند.

در همین حال، یک عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین اعلام کرد کوشنر کشورهایی که پناهجویان فلسطینی را در خود جای داده اند [از جمله اردن] را تحت فشار قرار داده است تا نسبت به اسکان آن ها اقدام کنند. او معتقد است این کشورها می توانند وظایف سازمان آنروا را انجام دهند. بنابراین سعی دارد با تضعیف موقعیت آنروا، زمینه برچیده شدن آن را فراهم کند.

صائب عریقات، دیپلمات ارشد فلسطین و رئیس هیأت فلسطینی مذاکره‌کننده عضو سازمان آزادی‌بخش فلسطین با رژیم صهیونیستی  در ماه ژوئن به خبرنگاران گفت: کوشنر در سفر به اردن، آمادگی آمریکا برای پایان دادن به تامین بودجه آنروا را به اطلاع مقامات این کشور رساند و اعلام کرد واشنگتن به طور مستقیم بودجه 300 میلیون دلاری این سازمان را در اختیار کشورهایی که پناهجویان فلسطینی را اسکان دهند، قرار می دهد.

عریقات اظهار داشت هدف واقعی از این اقدام، پراکنده کردن و از بین بردن جمعیت پناهندگان فلسطینی و پایان دادن به موجودیت سرزمینی به نام فلسطین است.

با وجود این، «جیم کاوانا»، سردبیر سایت تحلیلی پالمیسیست در خصوص اظهارات عریقات گفت: غیرممکن است اردنی ها وارد این معامله شوند؛ چرا که آنها در ذهن خود معتقدند مسئله پناهندگان فلسطینی به وسیله اسرائیل  ایجاد شده است و آنها مسئولیتی در قبال اسکان دائمی آن ها در اردن ندارند.

وی گفت: مسئله پناهجویان فلسطینی، نتیجه اقدام استعماری اسرائیل است که به شیوه ای وحشیانه یک قوم 700 تا 800 هزار نفری از ساکنان واقعی و اصلی فلسطین را از سرزمین خود بیرون کرده است. جامعه بین الملل و سازمان ملل متحد در همان زمان متعهد به مراقبت از آن ها بودند. ولی آنچه در اینجا رخ داده، متفاوت است. اسرائیل پس از 70 سال رویاپردازی برای ایجاد کشور مستقل، اینک با کمک آمریکا تصمیم گرفته است پناهجویان فلسطینی که در کشورهای دیگر از جمله اردن مستقر هستند را به شهروند رسمی همان کشور تبدیل کند. در این صورت، آنها رویای خود برای تشکیل دولت کاملا یهودی را محقق می کنند. این همان چیزی است که اسرائیل از طریق اقدامات جرد کوشنر در صدد دستیابی به آن است؛ این جنایت قرن است و دولت آمریکا به بازوی اصلی این پروژه استعماری تبدیل شده است.

کاوانا گفت: آمریکا مدت زمان زیادی است که بازیچه سیاست های نژادپرستانه رژیم صهیونیستی شده است. هیچ مقام خارجی و غیر آمریکایی حق این را ندارند که در کنگره آمریکا سخنرانی کنند به غیر از نخست وزیر اسرائیل! به قول نوآم چامسکی، زبانشناس و تحلیلگر سیاسی آمریکایی، هیچ رژیمی به اندازه اسرائیل در سیاست های آمریکا نفوذ ندارد.

وی در ادامه گفت:  سران آمریکا به شدت از کمکهای مالی سرمایه گذاران اسرائیلی بهره مند می شوند. رئیس جمهور آمریکا مبلغ 20 میلیون دلار از «شلتون ادلسون»، شهروند اسرائیلی- آمریکایی دریافت کرد. رابطه مالی اعضای حزب دموکرات نیز با سرمایه گذاران اسرائیلی نیز اثبات شده است. همین دلیل نفوذ اسرائیلی‌ها در سیاست های آمریکا را توجیه می کند.

کاوانا اظهار داشت: هدف واقعی اسرائیل از اسکان مجدد فلسطینی ها محو کردن سرزمینی به نام فلسطین و مردمی به نام فلسطینی ها است و آمریکا در این مسیر آن را همراهی می کند.

این تحلیلگر معتقد است حذف بودجه آنروا به معنای تضعیف و خلع این سازمان امدادرسانی است. در صورتی که بودجه این سازمان حذف شود، روند کمک رسانی به پناهندگان فلسطینی در کشورهایی همچون اردن، لبنان و سوریه متوقف می شود. آمریکا به شرط اسکان مجدد، وعده تامین هزینه فلسطینی ها را در کشورهای دیگر داده است. این در حالی است که به نظر می رسد پس از موفقیت آنها در اسکان دائم فلسطینی ها در کشورهای دیگر، نه تنها این بودجه قطع می شود بلکه شرایط برای خروج کامل فلسطینی ها از سرزمینشان و محو شدن سرزمینی به نام فلسطین که رویای صهیونیست هاست فراهم می شود.