دلخوری رژیم صهیونیستی از روسیه

عوزی روبین، رئیس سابق سازمان دفاع موشکی این رژیم در حاشیه کنفرانسی پیرامون مسائل موشکی و دفاع هوایی گفت: این همکاری به روسیه بستگی دارد. در حال حاضر روابط میان اسرائیل و روسیه دوستانه است. مسکو به مشکلات امنیتی اسرائیل توجه فراوانی دارد.

وی افزود: اما اگر مسکو سامانه‌های اس – ۳۰۰ را به سوریه تحویل دهد این روابط متشنج شده و این اقدام پیامدها و مشکلات سیاسی بسیار جدی در پی خواهد داشت. روسیه بارها امکان تجهیز دمشق به سامانه‌های اس – ۳۰۰ را بررسی کرده اما هر بار به دلایلی از جمله بنا به درخواست اسرائیل این اقدام را عملی نکرده است.

مقامات رژیم صهیونیستی معتقدند، استقرار سامانه‌های موشکی در کشورهای مجاور، حریم هوایی اسرائیل را کاملا مسدود خواهد کرد.

در این راستا ستاد کل نیروهای مسلح روسیه نیز پیشتر اعلام کرده بود: مسکو در مساله تجهیز دمشق به سامانه‌های دفاع هوایی اس – ۳۰۰ ممکن است تجدیدنظر کند. این اظهارات به دنبال حملات موشکی آمریکا و متحدانش در ۱۴ آوریل به سوریه در واکنش به حمله شیمیایی ادعایی به شهر دوما در غوطه شرقی ایراد شد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: پس از حمله آمریکا و متحدانش، مسکو دیگر نسبت به عدم انتقال سامانه اس – ۳۰۰ به سوریه تعهد اخلاقی ندارد.

روسیه و اسرائیل علاوه بر مساله دفاع موشکی، مسائل امنیتی جنوب سوریه را بررسی کردند و رایزنی‌ها پیرامون این موضوع در سطح مقامات دو طرف انجام می‌شود.

پیشتر طرف روسی اعلام کرده بود: از نتایج این مذاکرات عدم حضور نیروهای ایرانی در نزدیکی مرزها با اسرائیل و بازگشت به توافقنامه سال ۱۹۷۴ مربوط به تفکیک نیروهای سوریه و اسرائیل در ارتفاعات جولان اشغالی است. براساس گفته طرف اسرائیلی این توافق منافع تل‌آویو و دمشق را تامین می‌کند.