تلاش‌ نتانیاهو برای ایجاد شکاف در مواضع ایران و روسیه شکست خورد

پایگاه «دبکا» در خبری اختصاصی نوشت: «فرمول آمریکا-روسیه-اسرائیل برای جنوب سوریه که موضوع رایزنی‌های پر تب و تاب در هفته‌های گذشته بوده کارساز واقع نشده است.»

رسانه صهیونیستی نوشته شکست این تلاش‌ها در گفت‌وگوی تلفنی روز جمعه میان «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین میان وزیر دفاع روسیه و وزیر جنگ صهیونیست‌ها عیان بوده است. 

مطابق این گزارش، «تفاهم» ظاهری حاصل‌شده میان سه طرف بر سر جنوب سوریه، از جمله ضمانت‌های روسیه برای عدم حضور نیروهای نزدیک به ایران و حزب‌الله در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی در جولان «غیرقابل اجرا» از آب درآمده است.

روسیه در هفته‌های گذشته بارها اعلام کرده این کشور با خروج ایران و حزب‌الله از سوریه تا ریشه‌کن شدن تروریسم مخالف است. مسکو همچنین یادآوری کرده مستشاران ایران به دعوت دولت قانونی سوریه و برای مقابله با گروه‌های تروریستی در این کشور حضور دارند. 

علی‌رغم این، «دبکا» شکست تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را حاصل «چرخش ناگهانی روسیه» دانسته و تصریح کرده است: «دیپلمات‌های روسیه ناگهان ادعا کردند که هیچگاه با دور کردن نیروهای حزب‌الله و نیروهای نزدیک به ایران از مرز اسرائیل یا خروج آنها از سوریه موافقت نکرده‌اند.»

منابع نظامی «دبکا» می‌گویند نتانیاهو و «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پاسخ به این موضع روسیه گفته‌اند اسرائیل اکنون مختار خواهد بود به مواضع یا پایگاه‌هایی که نیروهای ایران و حزب‌الله در درعا یا قنیطره ایجاد می‌کنند، حمله کند. 

این گزارش حاکی است در گفت‌وگوی تلفنی میان نتانیاهو و پوتین، تنها تفاهم در دو زمینه پابرجا مانده است: اول) هماهنگی‌های نظامی ارتش سوریه و اسرائیل در سوریه به منظور جلوگیری از درگیری‌ ادامه خواهد داشت و دوم) ارتش روسیه دخالتی در عملیات‌های نظامی رژیم صهیونیستی در سوریه نخواهد کرد.