دخالت آمریکا در امور داخلی عراق

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، «مایک پامپئو» جداگانه با نخست‌وزیران دولت عراق و همچنین منطقه کردستان این کشور درباره مسائلی از قبیل تشکیل دولت جدید در عراق صحبت کرد.

در بیانیه این وزارت خانه آمده، وزیر خارجه دولت «دونالد ترامپ»، «از پیشرفت دو رهبر (العبادی و بارزانی) در حل موضوعات حل نشده و باقی مانده بین بغداد-اربیل در رابطه با مسائل مرتبط با چارچوب قانون اساسی عراق ابراز خرسندی کرد».

وزارت خارجه آمریکا همچنین خبر داده که پامپئو با این دو مقام ارشد عراقی درباره «تشکیل یک دولت میانه رو جدید در عراق» صحبت کرد.

پیشتر برخی رسانه‌های عراقی از دخالت‌ها و رایزنی‌های فشرده «برت مک گورک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف واشنگتن برای آنچه «مقابله با داعش» خوانده شده، خبر داده بودند.

انتخابات عراق 12 می (22 اردیبهشت( در اکثر نقاط این کشور برای نخستین‌بار با استفاده از سیستم رای‌گیری الکترونیکی برگزار شد اما پس از جنجال‌ها درباره «تخلف بی‌‎سابقه» در انتخابات، پارلمان عراق دستور بازشماری آرای رای‌گیری انتخابات اخیر پارلمانی را صادر کرد.

مدتی پس از صدور این دستور، بیش از ۱۰ هزار نفر مامور بازشماری دستی آرا شدند اما 10 ژوئن بزرگترین مرکز نگهداری صندوق‌های رای در عراق قبل از بازشماری دستی، دچار حریق شد هرچند که کمیساریای عالی انتخابات اطمینان داد که نسخه‌هایی کپی از آراء مردم دارد.

در نهایت بازشماری دستی آراء صورت گرفت و اعلام شد که کرسی‌های ائتلاف‌های مختلف بدون هیچ تغییری باقی می‌ماند.

وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه خود همچنین خبر داده که پامپئو در این رایزنی تلفنی عملیات‌های مشترک نیروهای عراقی و پیشمرگه در جنگ با داعش را تحسین کرد.

در بخش پایانی بیانیه هم آمده که وزیر خارجه آمریکا بر ادامه حمایت واشنگتن از یک «عراق قدرتمند، مستقل و موفق» تاکید داشت.