به گزارش پایگاه راصد، سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارش سالیانه خود درباره وضعیت حقوق بشرعربستان از روا داشتن تبعیض های شدید علیه شیعیان خبر داد.

در این گزارش آمده است: در پاره ای از موارد تبعیض ها به حدی شدید است که به درجه ظلم علیه آنها رسیده و عربستان مانع برگزاری آیین های دینی اقلیتهای دینی به ویژه شیعیان و اسماعیلیان می شود.

گزارش فوق بیان کرد: مسئولان دینی اجازه فعالیت شغلی به شیعیان را نمی دهند و اگر اعتقادات خود را علنی کنند در معرض بازداشت واقع می شوند که این موضوع درمکه و مدینه بیشتر است.

در این گزارش به بازداشت " شیخ توفیق العامر " روحانی برجسته سعودی، اقدامات سختگیرانه " بدر بن جلوی " استاندار الاحساء علیه شیعیان و دخالت گسترده وی در بازداشتها اشاره شده است.

دیده بان حقوق بشر بیان کرد: حرکتهای دمکراتیک درعربستان به شدت سرکوب و تظاهرات کنندگان بازداشت می شوند و افراد زیادی سالانه به شکل غیرعادلانه ای محاکمه می شوند.
تا ماه می گذشته ۱۶۰ تظاهرات کننده بازداشت شده اند و حدود ۴۰ نفر دیگر تا زمان تهیه این گزارش تحت بازداشت بوده اند.

دیده بان حقوق بشر بیان کرد: سیاستهای سرکوبگرانه ادامه دارد، نه میلیون زن عربستانی از حقوق خود محروم هستند، هشت میلیون کارگر خارجی و شیعیان نیز وضع مشابهی دارند.

در این گزارش آمده است: تبعیض علیه زنان ادامه دارد و آنها هنوز بدون اجازه ولی خود نمی توانند کاری انجام دهند و عربستان تنها کشوری است که زنان در آن حق رانندگی ندارند.

شایان ذکر است که نیروهای امنیتی با اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در مناطق شرقی به ویژه در القطیف و العوامیه ساکنان را مورد آزار و اذیت شدید قرار داده اند و تعدادی از تظاهرات کنندگان را که در تظاهرات مسالمت آمیز شرکت کرده بودند به شهادت رسانده اند این علاوه بر سختگیری های پلیس موسوم به امربه معروف و نهی از منکر علیه شیعیان در مناطق مختلف عربستان به ویژه در قبرستان بقیع است.