اختلاف میان امارات و منصور هادی بالا گرفت

در ادامه دخالت های امارات در امور داخلی یمن، بعد از حمله به این کشور با ادعای حمایت از دولت «عبدربه منصور هادی» گزارش ها حاکی است که ابوظبی در کار این دولت در مناطق تحت سیطره خود به ویژه در استان های جنوبی یمن کارشکنی می کند.

بر اساس این گزارش این اقدام امارات با ادعایی که اساس حمله به یمن بوده هم در تناقض است و کار به جایی رسیده است که عملا دولت مستعفی یمن که قرار بود با دخالت نظامی امارات و عربستان قدرت را در یمن در دست بگیرد، به لطف دخالت های امارات ناکارآمد شده و جدالی برای گسترش نفوذ در استان های جنوبی بین شورای انتقالی جنوبی تحت حمایت امارات و گروهک های شبه نظامی وابسته به آن و دولت مستعفی یمن تحت حمایت عربستان ایجاد شده است.

در نشستی که اخیرا شورای همکاری خلیج فارس در ریاض برای بررسی اوضاع یمن برگزار کرده بود، «احمد عبید بن دغر» نخست وزیر دولت مستعفی یمن گفته بود که باید سلاح در این کشور منحصرا در دست دولت مستعفی باشد. وی در این نشست به صورت علنی گفته که باید نهادهای نظامی تحت حمایت ائتلاف عربی متحد شده و تحت فرماندهی دولت مستعفی یمن و عبدربه منصور هادی باشند. وی در ادامه در اظهاراتی بی سابقه گفته بود که باید نیروهایی که جزء نیروهای هادی نیستند در عدن خلع سلاح شده و نقش نهادهای امنیتی و سازمان های اطلاعاتی تقویت شود. وی در اشاره به نیروهای «کمربند امنیتی» و «نیروهای ویژه الشبوانیه» و «الحضرمیه» که تحت فرمان امارات هستند گفته بوده که نمی توان حضور مسلحانه انصار الله در یمن را محکوم کرد اما در برابر دیگران چنین نظری نداشت.

«عبدالسلام العریقی» فعال یمنی در گفتگو با العربی الجدید گفته که اظهارات جدید بن دغر و سخن گفتن او از لزوم خلع سلاح گروه هایی که خارج از دولت هستند به معنی اعترافی دیر هنگام به این است که دولت مستعفی یمن در این کشور قدرت تصمیم گیری ندارد و حاکمیت یمن به وسیله ائتلاف عربی اماراتی و عربستانی به یغما رفته است و در دراز مدت بر گفتمان سیاسی یمن مسلط شده است. به گفته او به این ترتیب یمن به کشوری ضعیف و بی اراده و وابسته تبدیل خواهد شد که همواره وابسته به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است.

العربی الجدید گزارش داده سفر اخیر عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن به مصر هم در راستای درخواست او از قاهره برای دخالت در این پرونده و پایان دادن به تنش میان ابوظبی و دولت مستعفی یمن انجام شده است. به گفته منابع آگاه قاهره هم به اماراتی ها ابلاغ کرده که علاقه دارد نقش میانجی را در این زمینه بازی کند.

امارات با استفاده از گروه های شبه نظامی وابسته به خود در جنوب یمن کنترل دو استان با منابع نفتی و گازی فراوان را به دست گرفته است. بر اساس این گزارش استان های شبوه تحت نظارت نیروهای ویژه شبوانیه و استان حضرموت تحت نظارت امنیتی نیروهای ویژه الحضرمیه هستند که هر دو از گروه های مسلح وفادار به امارات به شمار می آیند.

هر بار که دولت مستعفی یمن تلاش کرده نفوذ و قدرت خود را در استان های جنوبی گسترش دهد، اختلاف میان نیروهای وابسته به عبدربه منصور هادی و شبه نظامیان وابسته به امارات افزایش پیدا می کندو در ژانویه ۲۰۱۸ هم درگیری های مسلحانه ای میان نیروهای وابسته به هادی و نیروهای نظامی وابسته به امارات به مدت سه روز شکل گرفته بود که در نهایت با دخالت عربستان این غائله پایان یافت.

در جزیره سقطری هم امارات تلاش کرده بود که حضور نظامی خود را گسترش دهد و در واقع این جزیره منحصر به فرد را به اشغال خود در آورد که در نهایت با تلاش های دولت مستعفی یمن امارات مجبور شد از این جزیره خارج شود. بر اساس گزارشی که کمیته کارشناسان یمن در ابتدای سال ۲۰۱۸ منتشر کرده اند قید شد که نیروهای مسلح مزدوری که در یمن حضور دارند امنیت، ثبات و صلح را در این کشور به خطر انداخته و در نهایت برای تجزیه این کشور تلاش خواهند کرد.