پمپئو به دیدار نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه رفت

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، و استفان دیمیستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه دیدار کرده و در خصوص تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی در سوریه به رایزنی پرداختند.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفته است: این دیدار به دعوت وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید، آنها در این دیدار در خصوص پیشرفت اقدامات سازمان ملل در زمینه تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی در سوریه مذاکره و رایزنی کردند. پمپئو و استفان دیمیستورا در این دیدار توافق داشتندکه ضروری است که همه طرف‌های درگیر در سوریه در مسیر روند (حل و فصل مسائل از طریق) سیاسی حرکت کنند و در زمان فقدان یک راه حل سیاسی در چارچوب قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت برای برگزاری انتخابات آزاد و تدوین قانون اساسی هرگونه بحث در خصوص بازسازی سوریه خام و زودرس است.

قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۱۳۹۴تصویب شد و بر اساس آن قرار بود علاوه بر برقراری آتش بس، زمینه مذاکرات بین نمایندگان گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد و مقام‌های دولت سوریه برای تشکیل دولت انتقالی فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: پمپئو و استفان دیمیستورا همچنین بر ضرورت جلوگیری از بروز بحران انسانی در استان ادلب تاکید کردند.

هدر نائورت همچنین در این بیانیه خود گفته است: وزیر امور خارجه آمریکا صریحا اعلام کرد به رغم این که ایالات متحده از بازگشت آوارگان سوری به خانه و کاشانه اشان حمایت می کند، آوارگان می بایست زمانی بازگردند که شرایط سوریه به لحاظ امنیتی مهیا باشد و این مهم از طریق نهادهای زیر نظر سازمان ملل انجام شود.