پکن توان نیروی هوایی خود را افزایش داده است

پنتاگون در گزارشی درباره توان نظامی چین که روز پنجشنبه منتشر شد اعلام کرد پکن توان نیروی هوایی خود را افزایش داده است و احتمالا خود را آماده می کند اهداف آمریکا در اقیانوس آرام از جمله سرزمین گوام را نشانه بگیرد.

در گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا آمده است طی سه دهه گذشته، ارتش چین به صورت سریع حوزه اقدام بمب افکن های خود را گسترش داده است و احتمالا خود را آماده می کند تا اهداف آمریکا و یا متحدانش را نشانه بگیرد. سال گذشته، برای اولین بار، در حالی بمب افکن های چینی مدل H-6K از مجاورت جزیره اوکیناوا در جنوب غربی مجمع الجزایر ژاپن عبور کردند که بیش از نیمی از 47 هزار نظامی آمریکایی مستقر در ژاپن، در این جزیره به سر می برند.

پکن احتمالا به گسترش میدان عملش، فراتر از این رشته جزایر ادامه می دهد و توانایی حمله به نیروهای آمریکایی و متحدانش را در اقیانوس آرام از جمله سرزمین گوام نشان می دهد. منطقه گوام در فاصله چندین هزار کیلومتری سواحل چین واقع شده است و حدود 7 هزار نظامی آمریکایی در آن مستقر هستند.

اولین رشته جزایر اطراف چین که پکن آنها را منطقه عملیاتی خود می داند، ژاپن و شبه جزیره های شمالی و جنوبی این کشور، کره جنوبی، تایوان و فیلیپین را شامل می شود. این گزارش به این نکته توجه کرده است که چین از سال 2017 تا کنون سرزمین جدیدی را در دریای جنوبی چین مطالبه نکرده است اما به توسعه زیر ساخت های نظامی خود در جزیره های مورد مناقشه، به ویژه مجمع الاجزایر پاراسل، چندین جزیره کوچک و جزایر اسپراتلی ادامه داده است.

به علاوه، در این گزارش آمده است چین چندین سناریوی نظامی علیه تایوان را گسترش داده است که به محاصره هوایی ونظامی آن و جزیره هایش منجر می شوند.