هشدار سازمان ملل درباره کودکان روهینگیا

در شرایطی که حدود 500 هزار نفر از آوارگان روهینگیا در اردوگاه های پرجمعیت در بنگلادش در شرایط بسیار سخت و خطرناکی زندگی می کنند و با خطر بیماری و سیل روبرو هستند، سازمان ملل نسبت به نسل از دست رفته کودکان روهینگیا هشدار داده است. کودکان روهینگیا هنوز از دسترسی به آموزش مناسب محروم هستند.

بر اساس این گزارش با گذشت یک سال از گریختن 700 هزار مسلمان روهینگیا از میانمار به مناطق مرزی بنگلادش، صندوق کودکان سازمان ملل موسوم به یونیسف نسبت به شرایط نامساعد و نگران کننده کودکان روهینگیا هشدار داده است.

سیمون اینگرام سخنگوی یونیسف در این باره گفت: ما در حال صحبت درباره نسل از دست رفته روهینگیا هستیم. این مساله تنها شامل 500 هزار کودک روهینگیایی نمی شود که در اردوگاه های بنگلادش به سر می برند، بلکه مربوط به سایر کودکان روهینگیا می شود که همچنان در استان راخین گرفتار هستند.

سازمان ملل برآورد کرده است که بیش از 530 تا 600 هزار مسلمان روهینگیا هنوز در استان راخین هستند، که 360 هزار نفر آنها را کودکان تشکیل می دهند.

سازمان ملل پیش از این نسبت به عدم دسترسی کافی به مناطق مختلف در استان راخین میانمار انتقاد کرده است.

ارتش میانمار از یک سال قبل تاکنون سرکوب مسلمانان روهینگیا را آغاز کرده است. این در شرایطی است که تازه ترین گزارش ها نشان می دهد که مسلمانان روهینگیا همچنان در حال فرار از استان راخین و ورود به مناطق مرزی بنگلادش هستند.

دولت میانمار مدعی شده است که آماده بازگرداندن آوارگان روهینگیا به خانه و کاشانه انها است ولی شواهد نشان می دهد که موج ورود آوارگان روهینگیا به بنگلادش همچنان ادامه دارد.

آمریکا و سازمان ملل اقدامات وحشیانه ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را نسل کشی و پاکسازی قومی دانسته اند.

میانمار این اتهامات را رد کرده و مدعی است که برای دفاع از شهروندانش در برابر شبه نظامیان روهینگیا این اقدامات را انجام داده است.

بنگلادش و میانمار توافقنامه ای را برای بازگرداندن آوارگان روهینگیا امضا کرده اند ولی مسلمانان روهینگیا حاضر به بازگشت بدون اخذ تضمین های امنیتی و حقوق بشری نیستند.

نهادهای سازمان ملل یعنی برنامه توسعه و کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل با دولت آنگ سان سوچی رهبر میانمار در ماه ژوئن توافقی را امضا کردند تا به مسلمانان روهینگیا اجازه بازگشت به خانه و کاشانه خود را بدهد.

ولی دولت میانمار هنوز با درخواست سازمان ملل برای بازدید کارکنانش از استان راخین موافقت نکرده است.