بالاخره آمریکا به جنایات میانمار واکنش نشان داد

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: واشنگتن مقامهای دولتی میانمار را مسبب 'جنایت هولناک پاکسازی قومی' علیه مسلمانان 'روهینگیا' و جنایت علیه بشریت می شناسد.

بیانیه پمپئو در اولین سالگرد حملات به مسلمانان در'راخین' استان غربی میانمار منتشرشده است که موجب بی خانمانی700 هزار مسلمان ' روهینگیا' و فرار آنها به بنگلادش شد.

پمپئو افزود: یک سال پیش، به دنبال حمله تروریست ها در میانمار، نیروهای امنیتی این کشور دست به 'پاکسازی قومی' هولناک زدند. آمریکا مسببان 'جنایت هولناک پاکسازی قومی' را مسئول می داند و ارتش میانمار باید به حقوق بشر احترام بگذارد و برای موفقیت دمکراسی تلاش کند.

ارتش میانمار پس ازکودتای 1962نزدیک به 50 سال در این کشور، حکومت را به دست گرفته و از طریق قانون اساسی قدرت سیاسی خود را تثبیت کرده است.

در همین حال آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل که دولت میانمار را رهبری می کند، بیرحمی اعمال شده توسط ارتش میانمار علیه مسلمانان را رد کرده و می گوید اعمال زور توسط ارتش برای استقرار قانون و سرکوب تروریستها در راخین بوده است.

پناهندگان 'روهینگیا' در بنگلادش روز شنبه برای یادبود سالگرد جنگ در کشورشان تظاهراتی برگزار کردند.

هزاران نفر از پناهندگان در بنگلادش راه پیمایی نموده و نماز برگزار کردند و شعارهایی برای رسیدگی به وضع شان در پناهگاههای جنوب بنگلادش سردادند. برخی از پناهندگان نوار های مشکی به علامت دوران سیاه 'نسل کشی' در روهینگیا حمل می کردند.

قرار است روز سه شنبه گزارشی در مورد پاکسازی قومی و نسل کشی در میانمار در شورای امنیت سازمان ملل قرائت شود.