انحراف افکار عمومی برای القای اختلاف میان الحشد الشعبی و نخست‌وزیر

«علی الحسینی» سخنگوی فرماندهی الحشد الشعبی در محور شمال عراق در گفت‌وگو با وبگاه خبری «المعلومة» اعلام کرد که تنها برخی از مقرهای نیروهای الحشد در شمال نینوی با مقرهای دیگر در غرب موصل تعویض شده است و ارتش عراق در امتداد مرزها حرکت می‌کند و مقرهایش را با نیروهای الحشد تغییر داده است و این اقدام کاملا یک تاکتیک بوده و هیچ بُعد سیاسی ندارد.

وی افزود: دستورات مربوط به این جابه‌جایی از طریق فرماندهان میدانی یگان‌های مختلف و با هماهنگی آنها صورت گرفته است و دستوری در این‌باره از فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق یعنی «حیدر العبادی» صادر نشده است.

الحسینی تاکید کرد که تغییر این مقرها در نتیجه برقراری امنیت و تثبیت آن صورت گرفته است و با تحقق این امر دیگر نیازی به ابقای نیروهای ارتش در مقرهای دور از شهر، نبوده و مناطق شمالی عراق بویژه پس از بازگشایی جاده کرکوک - اربیل در ثبات و امنیت است و از زمان تحت کنترل درآمدن تاکنون، هیچ شکاف امنیتی در این منطقه روی نداده است.

تلاش برای القای اختلاف میان «حیدر العبادی» و نائب رئیس هیأت الحشد الشعبی

«جمال جعفر آل ابراهیم» نائب رئیس هیأت الحشد الشعبی معروف به «ابومهدی مهندس»، ۱۸ آگوست جاری به مسئولان دفاتر و مقرهای خود دستور داد تا از مرکز تمامی شهرها بخصوص مناطق آزاد شده از دست تروریست‌های داعش، خارج شوند و مقرها و دفاتر را تخلیه کنند.

بر اساس این فرمان هیچ یک از تیپ‌های الحشد، حق بازگشت به مقرها و دفاتر در داخل شهرهای عراقی را ندارند. همچنین این تیپ‌ها بر اساس بند پنجم قانون الحشد، باید هرگونه ارتباط با گروه‌های حامی خود در احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف و حتی عتبات مقدسه... را قطع کنند.

در ادامه این نامه (+) که نسخه‌ای از آن به دفتر نخست‌وزیری و دفتر ریاست الحشد الشعبی ارسال شده، آمده است که آن دسته از تیپ‌هایی که این قانون را رعایت کنند و به ارتباط خود ادامه دهند، با آنها مانند اعضای خارج از الحشد برخورد خواهد شد و گزارش‌ها آنها به نخست‌وزیر ابلاغ خواهد شد.

پس از انتشار متن این نامه، العبادی بر اهمیت عدم سیاسی کردن هیأت الحشد الشعبی تأکید کرد و در دیدار با فرماندهان الحشد الشعبی به آنها اعلام کرد که در مقطع فعلی خروج الحشد الشعبی از شهرهای بزرگ منطقی نبوده و باعث بازگشت تروریست‌های داعش می‌شود.

وی بار دیگر اذعان داشت که  الحشد الشعبی حرکت جدیدی بود که با لبیک گفتن به فتوای آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعیان در عراق و از جان گذشتگی نیرو‌های آن در راه کشور، امید را به مردم عراق به ارمغان آوردند.(جزئیات بیشتر)

در پی این مخالفت العبادی، برخی پایگاه‌های خبری و کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار یک نامه دیگر از ابومهدی المهندس، مدعی تمرد او از دستور جدید العبادی شدند. اما هیأت الحشد الشعبی عراق درباره انتشار این نامه منسوب به نائب رئیس این هیأت در رسانه‌های مختلف که بر اساس آن، وی خواستار عدم عمل به دستورات اخیر العبادی شده، توضیحاتی ارائه کرد.

یک منبع آگاه در این هیأت که خواست نامش فاش نشود، به «بغداد الیوم» اعلام کرد که برخی پایگاه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی، نامه‌ای ساختگی منتسب به ابومهدی المهندس منتشر کردند. اما این نامه جعلی است و برخی طرف‌ها به دنبال تشویش افکار عمومی و القای این مسئله هستند که میان المهندس و العبادی، اختلاف وجود دارد.