دُبی دیگر امن نیست

 دُبی، بزرگ‌ترین شهر امارات عربی متحده و شاید پررونق‌ترین شهر حاشیه خلیج فارس؛ جایی که به معماری مدرن و فروشگاه‌های بزرگش شناخته می‌شود. شهری که در سال 1833 توسط شیخ مکتوم بنیان نهاده شد، اکنون مرکز بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در حاشیه خلیج فارس است، نه فقط از کشورهای منطقه که از اقصی نقاط جهان.

امارات عربی متحده و به‌صورت خاص شهر دبی، نمونه فرهنگی - اقتصادی است که بلوک غرب به‌صورت عام و واشنگان به‌شکل خاص برای منطقه غرب آسیا در نظر دارد؛ کاملا غربی و بریده از فرهنگ بومی. نمونه‌ای از آنچه محمد بن زاید آن را نمایندگی می‌کند و محمد بن‌سلمان سودای شبیه شدن به آن را در سر می‌پروراند.

اهمیت دبی تنها اقتصادی و فرهنگی نیست. در این شهر نهادهای جاسوسی و اطلاعاتی غربی – عربی خانه کرده‌اند و آن را مرکز بسیاری از فعالیت‌های خود قرار داده‌اند. هنوز فراموش نشده که «محمود مبحوح» چگونه در دُبی به قتل رسید.

اما شهری که هنوز هم سخنان گاه و بی‌گاه رئیس پلیس سابق آن (ضاحی خلفان) حاشیه می‌آفریند، دیگر هم چندان امن نیست.

دوشنبه‌شب، شبکه خبری المسیره گزارش داد که پهپادهای یمنی «صماد 3» در حمله‌ای منحصر به فرد، توانسته‌اند فرودگاه دبی را هدف قرار دهند. رسانه‌های اماراتی – سعودی البته طبق معمول این خبر را سانسور کردند اما الجزیره قطر به نقل از شبکه یمنی المسیره خبر را منتشر کرد.

 

 

یک منبع در یگان پهپادی ارتش یمن به شبکه المسیره گفت که «عملیات فرودگاه بین‌المللی دبی، بعد از رصد و کسب اطلاعات دقیق انجام شد.»

فاصله فرودگاه بین‌المللی دبی که یکی از مراکز حیاتی اقتصاد امارات است، تا یمن بیش از 1200 کیلومتر است. یمنی‌ها 1200 کیلومتر آن‌سوتر از مرزهای خود با پهپادهای جدیدشان به دنبال انتقام خون صدها زن و کودک یمنی هستند که طی روزهای اخیر در حملات هوایی ائتلاف سعودی جان باخته‌اند. این دفاعی مشروع است اما تبعات آن برای شهر دُبی کم نیست. دُبی دیگر برای سرمایه‌گذاری امن نیست و پیش‌بینی نمی‌شود که در آینده نیز امن باشد. قاعدتا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هشدارهای مربوط به ناامنی را جدی می‌گیرند، ولو اینکه توسط رسانه‌های سعودی – اماراتی سانسور شوند.

این اولین جحمله پهپادی مبارزان یمنی نبود. یک ماه پیش در چهارم مرداد ماه 1397 یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد که با پهپاد جدیدی به نام «صماد 3»  توانسته به فرودگاه ابوظبی چندین حمله کند و این حمله در واکنش حملات نظامی امارات در یمن بوده است. بیست روز بعد، محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله اعلام کرد که این حمله حداقل 14 زخمی بر جا گذاشته و به بخش‌هایی از فرودگاه نیز آسیب زه است. فرودگاه ابوظبی 1500 کیلومتر با مرزهای یمن فاصله دارد.

دبی و دیگر شهرهای امارات از این پس می‌توانند انتظار پرواز پهپادهای یمنی را داشته باشند؛ پهپادهایی که تنها بر فراز مغازه‌های لوکس و شرکت‌های چند ملتی پرواز نمی‌کنند، حتی مراکز اطلاعاتی کشورهای غربی نیز زیر پای آنهاست.