"اس400" زودتر از موعد به ترکیه می‌رسد

ویکتور کلادوف مدیر بخش همکاریهای بین المللی شرکت دولتی روستک Rostec در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد مسکو در پاسخ به درخواست آنکارا، قبول کرده است مهلت تحویل سامانه ‌های اس400 را به ترکیه که عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است کاهش دهد. به این ترتیب اولین سامانه های موشکی اس400 از سال 2019 در اختیار ترکیه قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این مقام روستک تصریح کرد خرید سامانه های موشکی اس400 روسیه توسط ترکیه که از اعضای ناتو هم محسوب می شود، رویداد مهمی است.

وی افزود شرکای ترکیه‌ای ما خواستار تسریع روند ساخت و تحویل این سامانه ها شده بودند و شرکت سازنده نیز تصمیم گرفته است به درخواست آنها پاسخ مثبت دهد.

این مقام روستک در پاسخ به سوالی درباره امکان ساخت مشترک این سامانه‌ها توسط روسیه و ترکیه اعلام کرد: " باید در نظر داشته باشیم که فناوری ساخت این سامانه ها بسیار پیچیده است. مبنای مادی، فناوری بالا و همچنین برخورداری از نیروهای متخصص برای چنین همکاری لازم است و تحقق این هدف زمان خواهد برد ".

وی افزود روسیه و ترکیه ظرفیت های صنعتی و فناوری های کافی در اختیار دارند تا بتوانند به ساخت مشترک جنگنده های نسل پنجم اقدام کنند.

ترکیه که دومین کشور تامین کننده نیروی نظامی ناتو محسوب می شود، دسامبر گذشته برای خرید موشک های اس400 به ارزش تقریبی دو و نیم میلیارد یورو با روسیه قرارداد امضا کرد. طبق این قرارداد ترکیه دو سامانه موشکی اس400 از روسیه خریداری خواهد کرد. مسکو و آنکارا همچنین در خصوص همکاری های فنی به منظور تولید موشک های زمین به هوا در خاک ترکیه توافق کرده اند.

آمریکا به ترکیه درباره خرید موشک های اس400 روسیه هشدار داده و اعلام کرده است این مسئله می تواند بر توافق دو کشور در خصوص فروش جنگنده های نسل پنجم اف-35 تاثیر منفی بگذارد. اما مقامات آنکارا ضمن رد این تهدیدها تاکید کرده اند تحریم احتمالی ترکیه توسط آمریکا حتی با روح روابط کشورهای عضو ناتو نیز که ترکیه از هفتاد سال پیش در آن عضویت دارد، در تضاد است و می تواند روابط آنکارا و واشنگتن را که همین حالا نیز با تنش هایی رو به رو است، بیش از پیش متشنج سازد.

سامانه اس400 پیشرفته ترین سامانه دفاع ضدهوایی و ضدموشکی روسیه است که در صورت لزوم قابلیت انهدام اهداف زمینی را نیز دارد. موشکهای اس400 ساخت روسیه قابلیت رسیدن به ارتفاع سی کیلومتر را دارند و برد آنها از چهارصد کیلومتر نیز فراتر می رود.