آمریکا نمی‌تواند مردم ترکیه را به تسلیم وادار کند

بن‌علی ییلدیریم، رئیس مجلس ترکیه، که برای دیدار رسمی به جمهوری آذربایجان سفر کرده بود، در مسیر بازگشت به کشورش در مصاحبه با این ترکیه‌ای تاکید کرد هیچکس نمی‌تواند با تهدید، فشار و زورگویی آنکارا را وادار به تسلیم کند.

 او گفت: در خصوص مسائلی که در روابط آمریکا و ترکیه بروز کرده است همچنان راه برون رفت وجود دارد. روابط دو کشور هیچگاه تا این اندازه دچار تنش نبوده است. این موضوعی پنهانی نیست. پس از این مرحله هر اقدامی که به صورت فوری انجام شود می‌تواند به منزله عقب‌نشینی تلقی شود.

رئیس مجلس ترکیه گفت: آمریکا کار را به نقطه دشواری کشانده است. آن‌ها گام‌های زیادی برداشتند و سخنان بزرگی گفتند، اما اکنون هیچ ابزاری ندارند. آن‌ها بیش از آن کار‌هایی که انجام دادند چه کاری می‌توانند انجام دهند.

ییلدیریم گفت:‌ طرف آمریکایی می‌گوید با ترکیه در عرصه اقتصاد مبارزه خواهیم کرد. اکنون نیز مبارزه می‌کنند. آنچه آنان انجام می‌دهند مسائل عادی نیست.

او افزود: رویارویی با ترکیه کار عاقلانه‌ای نیست. من بر این باورم که همچنان راهی برای برون رفت از این اوضاع وجود دارد. اما آمریکا باید چنین روندی را آغاز کند؛ زیرا طرفی که آشکارا تهدید می‌کند ما نیستیم.

رئیس مجلس ترکیه خطاب به آمریکایی‌ها اعلام کرد : سخن ما این است که روند پیگرد قضایی مسئول کودتای نافرجام در ترکیه را آغاز کنید. معاون رئیس کل بانک دولتی ما را بدون هیچ دلیلی در آمریکا بازداشت و محاکمه کردید. مسئله سوم این است که ما به شما هشدار دادیم که با «ی‌پ‌گ- پ‌ی‌د» همکاری نکنید زیرا آن‌ها همان گروه پ‌ک‌ک هستند.

ییلدریم گفت: به رغم همه هشدار‌ها به نتیجه مثبتی نرسیدیم و مقامات آمریکا بر سر مسئله بازداشت کشیش برانسون و چند تن از کارکنان سفارت و کنسولگری آمریکا بحران را تشدید کردند.

او رفتار آمریکا اشتباه توصیف کرد و افزود: اگر آمریکا دولت مبتنی بر موازین حقوقی است، ترکیه نیز این گونه است. آنان باید این را درک کنند که ما تاوانی را که باید پرداخت کنیم، پرداخت می‌کنیم، اما حاضر به تسلیم نخواهیم شد.

رئیس مجلس ترکیه تاکید کرد آمریکا نمی‌تواند با شانتاژ و تهدید مردم ترکیه را به تسلیم وادار کند.

ییلدریم تاکید کرد، اینکه آمریکایی‌ها مسائل موجود را به مسئله بازداشت یک کشیش گره می‌زنند به هیچ وجه رفتار شایسته‌ای نیست و نمی‌توان آن را پذیرفت.