حمایت مردم برلین و هامبورگ از مهاجران

بیش از 16 هزار نفر در شهر هامبورگ که سومین بندر بزرگ در اروپاست، از مقامات خواستند تا بندر این شهر را بر روی کشتی‌های قانونی که حامل پناهجویان در دریای مدیترانه هستند، باز کنند.

در مجموعه‌ای از تظاهرات‌هایی که گروه  حقوق‌بشری «ز بروکه» برگزار کرد، شرکت‌کنندگان با صدها هزارتن از پناهجویانی که از آفریقا به اروپا می‌آیند، اعلام همبستگی کردند.

شرکت‌کنندگان، پلاکاردهایی را با خود حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود: «حقوق انسانی به جای فرد راست‌گرا»  و «ز بروکه به جای زیهوفر» که به سیاست‌های محدود‌کننده پذیرش پناهجویان «هورست زیهوفر» وزیر کشور آلمان اشاره داشت.

در شهر برلین حدود 2 هزار و 500 نفر هم در تظاهرات حمایت از پناهجویان شرکت کردند و پلاکاردهایی را حمل می‌کردند با عنوان: «پناهگاهی امن برای پناهجویان».

گروه زبروک اعلام کرده است که تقاضایی را به برلین فرستاده است و خواسته‌اند که پناهجویانی که از دریا نجات یافته‌اند را بپذیرند. برلین باید هر کاری که می‌تواند انجام دهد تا روادید و حقوق شهروندی را برای این افراد فراهم کند. چند تظاهرات‌ در شهرهای «کلن»، «فرانکفورت» و «دویزبورگ» در حمایت از پذیرش پناهجویان برگزار شد.

با گذشت حدود یک هفته از کشته شدن جوان ۳۵ ساله آلمانی که تظاهرات اعتراضی را در شهر «کمنیتس» واقع در شرق آلمان به دنبال داشت،  روز شنبه بیش از هزار و ۲۰۰ نفر از نیروهای پلیس برای کنترل تظاهرات دیگری به این شهر اعزام شدند. یک تبعه عراقی و یک تبعه سوری در ارتباط با قتل جوان آلمانی دستگیر شده‌اند.

پلیس این شهر به راست‌گرایان فرمان داد که از تجمع اعتراضی علیه حضور پناهجویان در آلمان صرف‌نظر کرده و خیابان‌ها را ترک کنند. با این حال با فرا رسیدن شب، هیچکدام از دو طرف خیابان‌ها را ترک نکردند به همین دلیل پلیس با استفاده از ماشین آب‌پاش سعی کرد تا آنها را متفرق کند.

این تظاهرات  را حزب افراط‌گرای آلترناتیو برای آلمان  (AFD) و جنبش پوپولیسیتی پگیدا سازماندهی کرده بودند. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در پی تحولات اخیر در کمنیتس به نشریه آلمانی «بیلد‌آم‌ زونتاگ» گفت که آلمان باید با نژادپرستی مبارزه و از دموکراسی محافظت کند. وی همچنین درباره بیگانه‌ستیزی و نژادپرستی در کشورش هشدار داده است.